Siirry sisältöön

Palveluntuottajalle

Satakunnan hyvinvointialue tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja omana julkisena palveluna, yhteistyössä yksityisten palveluntuottajien kanssa ostopalveluna sekä palvelusetelein. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaalla ja potilaalla on oikeus laadukkaaseen palveluun ja hoitoon. Jokaisen palveluntuottajan vastuulla on huolehtia, että tämä toteutuu.

Tälle sivulle on koottu tärkeää tietoa Satakunnan hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluville palveluntuottajille palveluntuottajaksi hakeutumisesta, palveluiden tuottamisesta, tuottamisessa havaittujen epäkohtien ilmoittamisesta sekä hyvinvointialueen järjestämistä koulutuksista sekä ohjauksesta ja valvonnasta.

Palveluntuottajaksi hakeutuminen

Ostopalvelut

Käynnissä olevat hyvinvointialueen hankintaan liittyvät kilpailutukset löydät Hilmasta, julkisiin hankintoihin keskittyvällä verkkosivustolla. Täällä pääset myös osallistumaan kilpailutuksiin.

Palvelusetelituottajaksi hakeutuminen

Satakunnan hyvinvointialue on ottanut käyttöön PSOP palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmän (Parasta Palvelua). Palveluseteleiden käyttöönotto PSOP:ssa tapahtuu vaiheittain. PSOP järjestelmän kautta hallinnoidaan palveluseteliprosessia palveluseteleiden myöntämisestä palvelutapahtumien kirjaamiseen ja laskutukseen. Palveluseteli on yksi tapa järjestää palveluita ja päätös palvelusetelin myöntämisestä tehdään hyvinvointialueella palvelun tarpeen arvioon perustuen.

Palvelusetelituottajaksi hakeudutaan PSOP järjestelmässä hakeutumalla haluttuun palveluun. Palvelusetelituottajaksi hakeutuessaan palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sääntökirjan ehtoja. Ennen palvelusetelituottajaksi hakeutumista tutustu huolellisesti palvelua käsittelevään sääntökirjaan.

Linkki Parasta palvelua sivustoon:

Yleisiä ohjeita hakemuksen täyttämiseen:

  • Loma-aikoina hakemuksien käsittelyssä saattaa ajoittain olla viivettä.
  • PSOP järjestelmässä hakemukseen täytetään yrityksen tiedot, laskutustiedot, toimipaikan tai toimipaikkojen tiedot sekä toimipaikkakohtaiset hinnastot. ​
  • Hinnaston lisätieto- kohtaan tulee kirjoittaa tieto, millä alueella tai alueilla palvelua tuotetaan. ​
  • Hakemukseen liitetään sääntökirjassa pyydetyt liiteasiakirjat.  Varmista liitettävien asiakirjojen vastaavuus sääntökirjaan ja asiakirjojen ajantasaisuus. ​
  • Sääntökirjan lopussa on ”Seloste henkilötietojen käsittelytoimista”- liite. Liitteen kaksi viimeistä sivua koostuvat ”Käsittelytoimien kuvaus”- lomakkeesta, joka palvelusetelituottajaksi hakeutuvan tulee täyttää ja liittää hakemukseen. Kopioi lomakkeen sisältö uuteen tiedostoon ja täydennä tiedot. Liitä tiedosto hakemukseen.
  • Toivomme liitteiden olevan PDF-muodossa. ​
  • Satakunnan hyvinvointialue hyväksyy palvelusetelituottajat. Puutteellisesti tai virheellisesti täytetyt hakemukset joudutaan palauttamaan takaisin palveluntuottajalle täydennettäväksi ja hakemuksen käsittely aloitetaan alusta.​

Tarkastuslista ennen hakemuksen lähettämistä:

  • Tarkista laskutus- ja yhteystiedot
  • Onko seloste henkilötietojen käsittelytoimista sääntökirjan mukainen?
  • Onko omavalvontasuunnitelma ajantasainen?
  • Onko hinnastossa mainittu toimintakunta? (Tai että toiminta on etäpalvelua.)
  • Onko toimintakunta/kunnat yhtäpitävät aluehallintoviraston tai Valviran rekisteriotteen kanssa?

Tiedustelut

Palvelusetelituottajaksi hakeutumiseen liittyvät tiedustelut psop@sata.fi

Sääntökirjat

PSOP kilometrikorvaushakemuksen liite

Palveluntuottajan omavalvonta

Omavalvontavelvoitetta määrittelee palveluntuottajan toiminnan rekisteröinti. Mikäli palvelua annetaan vain yhdessä palveluyksikössä, omavalvontasuunnitelman laadinta riittää. Useammassa kuin yhdessä palveluyksikössä palveluja antavan palveluntuottajan on laadittava vastuulleen kuuluvista tehtävistä ja palveluista omavalvontaohjelma. Palveluntuottajan omavalvontaohjelma kattaa kaikki palveluntuottajan palveluyksiköt.

Omavalvontaohjelman lisäksi palveluntuottajan on laadittava palveluyksiköittäin päivittäisen toiminnan laadun, asianmukaisuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi sekä asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seurantaa varten omavalvontasuunnitelma, joka kattaa kaikki palveluyksikössä palveluntuottajan ja sen lukuun tuotetut palvelut.

Sekä omavalvontaohjelma ja omavalvontasuunnitelmat tulee laatia sähköisesti ja ne on julkaistava julkisessa tietoverkossa tai muulla julkisuutta edistävällä tavalla. Tämän lisäksi omavalvontasuunnitelma tulee olla julkisesti nähtävillä palveluyksikössä.

Omavalvontasuunnitelman laatimisen tueksi Valvira on antanut 8.5.2024 määräyksen omavalvontasuunnitelman sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta (Finlex.fi)(siirryt toiseen palveluun). Valviran määräystä tulee noudattaa Satakunnan hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvassa palvelutuotannossa. Omavalvontasuunnitelman laadintaan ei ole julkaistu kansallista valmista mallipohjaa aikaisempaan tapaan, vaan palveluntuottajan vastuulla on varmistaa, että omavalvontasuunnitelma laaditaan annetun määräyksen mukaisesti ja että se sisältää määräyksen mukaiset kohdat. Omavalvontasuunnitelman laadintaan saa ohjausta hyvinvointialueen valvontayksiköstä valvontayksikko@sata.fi.

Hyödyllisiä oppaita ja ohjeita omavalvonnan suunnittelun tueksi:

  • Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen (STM:n julkaisuja 2021)
  • Lääkinnällisten laitteiden turvallinen käyttö – opas laiteosaamisen varmistamiseen (STM:n julkaisuja 2024:3)
  • Vakavien vaaratapahtumien tutkinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille (STM:n julkaisuja 2023:31)
  • Valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelma. Ohje sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille (STM:n julkaisuja 2019:10)
  • Sopimusperusteinen varautuminen. Ohje sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille (STM:n julkaisuja 2019:9)
  • Kansallinen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia

Palveluntuottajan ilmoitusvelvollisuus hyvinvointialueelle epäkohdista ja vaaratapahtumista

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 29 § edellyttää, että palveluntuottajan on ilmoitettava välittömästi salassapitosäännösten estämättä palvelunjärjestäjälle ja valvontaviranomaiselle palveluntuottajan omassa tai tämän alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin.

Palvelunjärjestäjän ja palveluntuottajan henkilöstöön kuuluvan tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai alihankkijana toimivan henkilön on ilmoitettava viipymättä salassapitosäännösten estämättä palveluyksikön vastuuhenkilölle tai muulle toiminnan valvonnasta vastaavalle henkilölle, jos hän tehtävissään huomaa tai saa tietoonsa epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan tai potilaan sosiaali- tai terveydenhuollon toteuttamisessa taikka muun lainvastaisuuden.

Ilmoituksen vastaanottaneen henkilön on ilmoitettava asiasta palvelunjärjestäjälle tai palveluntuottajalle. Palvelunjärjestäjän, palveluntuottajan ja vastuuhenkilön on ryhdyttävä toimenpiteisiin epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan taikka muun lainvastaisuuden korjaamiseksi. Ilmoitus voidaan tehdä salassapitosäännösten estämättä.

Satakunnan hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvalla palveluntuottajalla tulee olla sovittuna menettelytapa, jolla palveluntuottajan henkilöstöön kuuluva tai vastaavassa tehtävässä toimeksiantosuhteessa tai alihankkijana toimiva henkilö voi tehdä valvontalain 29 § mukaisen epäkohtailmoituksen. Menettelytapa tulee olla kuvattu palveluntuottajan palveluyksikkökohtaisessa omavalvontasuunnitelmassa. Palveluntuottajan on ryhdyttävä korjaaviin toimenpiteisiin, jos epäkohta havaitaan ja ilmoitettava tästä hyvinvointialueelle. Ilmoitus tehdään oheisella lomakkeella Yksityisen palveluntuottajan ilmoitus havaitusta epäkohdasta tai sen uhasta(siirryt toiseen palveluun). Täytä lomake huolellisesti. Ilmoituksessa tulee olla kuvattuna:

  • palveluntuottajan nimi
  • tapahtumayksikön tiedot
  • tapahtuma-aika
  • mitä tapahtui ja mitkä olivat seuraukset
  • minkälaiset omavalvonnalliset toimenpiteet yksikössä on käynnistetty
  • oma näkemys, miten tapahtuma voitaisiin jatkossa välttää.

Huom, kuten muissakaan ilmoituksissa, ei myöskään tässä saa olla mitään henkilötietoja.

Täytetty lomake toimitetaan Satakunnan hyvinvointialueen valvontayksikköön kirjaamon kautta sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@sata.fi. Osoitteesta valvontayksikko@sata.fi voit kysyä neuvoa epäkohtailmoituksen tekemiseen tai soittaa valvontayksikköön.

Tästä linkistä voit ladata tulostettavan ohjeen ilmoituksen tekemisestä yksikköösi: Yksityisen palveluntuottajan epäkohtailmoitus hyvinvointialueelle, toimintaohje(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) 

Ohjaus ja valvonta

Ohjaus- ja valvontatapahtuman toteuttaminen

Hyvinvointialue vastaa järjestämistavasta riippumatta koko sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannon ohjauksesta ja valvonnasta. Hyvinvointialueen toteuttaman ohjauksen ja valvonnan tehtävänä on varmistaa, että asiakkaan ja potilaan oikeus tasalaatuisiin palveluihin, hoitoon ja hyvään kohteluun toteutuvat. Ohjaus ja valvonta kohdistuvat sekä yksityisiin että hyvinvointialueen itse tuottamiin palveluihin. Ohjauksella ja valvonnalla huolehditaan myös, että lakeja ja sopimuksia noudatetaan. Ohjaus- ja valvontatyötä toteutetaan keskitetystä hyvinvointialueen valvontayksiköstä.

Ohjaus ja valvonta perustuvat hyvinvointialueen omavalvontaohjelmaan  sekä vuosittaiseen valvontasuunnitelmaan.

Ohjaus- ja valvontatapahtumat ovat suunnitelmallisia ohjaus- ja arviointikäyntejä tai reaktiivisia ohjaus- ja tarkastuskäyntejä. Reaktiivinen valvonta voidaan toteuttaa ennalta ilmoittaen tai ennalta ilmoittamatta, jos valvontayksikössä herää huoli toiminnan asianmukaisuudesta. Epäily voi syntyä epäkohtailmoituksen kautta tai päätyä valvontayksikön tietoon valvovalta viranomaiselta, mediasta tai verkostoissa käydyistä keskusteluista. Kattavalla suunnitelmallisella valvonnalla ennaltaehkäistään reaktiivisen valvonnan tarvetta, jossa toiminnassa on jo päässyt tapahtumaan poikkeama. Suunnitelmalliset käynnit perustuvat ensisijaisesti ohjaukseen ja hyväksi todettujen käytänteiden vahvistamiseen.

Valvontayksikkö toteuttaa ohjaus- ja valvontatapahtumat sähköisesti Laatuportti-valvontaohjelmiston tuella. Ohjelmistoon avataan valvontatapahtuma tuottajalle, joka sisältää palveluntuottajan itsearvioinnin sekä listan ohjelmistoon lisättävistä liitteistä. Tuottaja tekee omavalvontaan liittyvän itsearvioinnin ja liittää pyydetyt asiakirjat ohjelmistoon ennen valvontatapahtumaa. Valvontakoordinaattori valmistelee tapahtuman, suorittaa valvonnan ja tekee tarvittaessa käynnin perusteella havaintoja, joihin tuottajan tulee reagoida. Valvontakoordinaattori kirjaa tapahtumasta tarkastuskertomuksen ja vastaa tarkastuskertomuksen toimittamisesta aluehallintovirastoon sekä tarvittaessa muille hyvinvointialueille.

Valvontatapahtuma voidaan toteuttaa lähitapaamisena, etäkäyntinä, asiakirjavalvontana tai kohdennetusti pyydettyinä erillisinä selvityksenä.

Laatuportti

Laatuportti on selainpohjainen ohjelma, jonka avulla Satakunnan hyvinvointialueen valvontayksikkö suorittaa palvelutuotannon ohjausta ja valvontaa. Laatuportti sisältää arviointikriteeristön, jota hyödyntävät sekä palveluntuottaja itsearvioinnissa että valvontaa suorittava valvontakoordinaattori. Arviointikriteeristö perustuu sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavaan lainsäädäntöön, asetuksiin ja määräyksiin. Lisäksi siinä on huomioitu kansallisia suosituksia sekä Sosiaali- ja terveysministeriön Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026.(siirryt toiseen palveluun).

Laatuportti-ohjelma toimii myös kehittämisen ja seurannan työvälineenä. Mahdolliset kehittämistoimenpiteitä vaativat havainnot kirjataan Laatuporttiin. Palveluntuottaja raportoi toteutetut kehittämistoimenpiteet ohjelman kautta ja valvontakoordinaattori seuraa niiden toteutumista annetussa määräajassa.

Laatuportin käyttäjäkoulutuksen tallenne on katsottavissa alla olevasta linkistä. Tallenteen katsominen vaatii salasanan. Salasana toimitetaan palvelutuottajille valvontatiedon yhteydessä.

Valvonta-yksikön yhteystiedot

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@sata.fi

Katri Siiri-Valovirta
Valvontapäällikkö
puh. 044 701 3411

Essi Hällynen
Tiimivastaava, valvontakoordinaattori
puh. 044 701 2030

Valvontakoordinaattorit

Lastensuojelun valvonta

Mari Virkkunen
Valvontakoordinaattori
puh. 041 732 2573

Vammaispalveluiden valvonta

Helena Myllymäki
Valvontakoordinaattori
puh. 044 701 6336

Sari Vihervuori
Valvontakoordinaattori
puh. 041 732 2569

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden valvonta

Sari Vihervuori
Valvontakoordinaattori
puh. 041 732 2569

Ikääntyneiden palveluiden valvonta

Saara Vajavaara
Valvontakoordinaattori
puh. 044 747 5827

Helena Myllymäki
Valvontakoordinaattori
puh. 044 701 6336

Terveyspalveluiden valvonta

Sanna Kenttälä
Koordinoiva asiantuntija
puh. 044 7072580

Essi Hällynen
Valvontakoordinaattori
puh. 044 701 2030

Koulutukset palveluntuottajalle

Valvontayksikön järjestämät ohjaustilaisuudet ja koulutukset omavalvontaan liittyen ovat avoimia kaikille järjestämisvastuulle kuuluville palveluntuottajille. Valvontayksikön järjestämiin koulutuksiin hyvinvointialueen työntekijät ilmoittautuvat OSS-järjestelmästä.

Yksityiset palveluntuottajat ilmoittautuvat Satainno– sivuston kautta.  

Valvontayksikkö järjestää säännöllisesti ohjauksen ja valvonnan ajankohtaiset-tilaisuuksia keväisin ja syksyisin sekä Laatuportti-käyttäjäkoulutuksia tarpeen mukaan.