Digitaalinen asiointi
Tervetuloa käyttämään digitaalisen asioinnin palveluita! Voit hoitaa monia asioita kanssamme myös verkossa. Laajennamme digitaalisen asioinnin palveluita jatkuvasti.
Tältä sivustolta löydät käytössäsi olevat digitaalisen asioinnin palvelut sekä tietoa niistä. Monet digitaalisen asioinnin palvelut edellyttävät vahvaa tunnistusta verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla, mutta osaa palveluista voit käyttää myös ilman vahvaa tunnistusta. Jätä meille palautetta palveluistamme.(siirryt toiseen palveluun)
Oikopolut digitaalisiin palveluihin
Digitaalisen asioinnin palvelut
Digitaalinen sote-keskus
Digitaalinen sote-keskus on uusi digitaalinen asiointikanava, jossa voit hoitaa sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä asioita.
Voit asioida digitaalisessa sote-keskuksessa myös älypuhelimellasi tai tabletilla. Lataa Sata-sovellus sovelluskaupastasi (Google Play tai App Store).
Puolesta asiointi digitaalisessa sote-keskuksessa ja Sata-sovelluksessa
Puolesta asiointi tarkoittaa toisen henkilön puolesta asioimista. Toisen puolesta voi asioida alaikäisen lapsen huoltaja ja täysi-ikäisen henkilön täysi-ikäinen läheinen. Puolesta asioidessa tunnistaudut ensin itse palveluun jollakin suomalaisista tunnistautumisvälineistä. Tämän jälkeen valitset puolesta asioinnin palvelun etusivun oikeasta yläkulmasta löytyvän valikon takaa. Henkilö, jonka puolesta haluat asioida, valitaan suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelu tarkistaa oikeutesi puolesta asiointiin väestötietojärjestelmästä.
Palvelun käyttö edellyttää henkilötietojen löytymistä Satakunnan hyvinvointialueen asiakas- ja potilastietojärjestelmästä. Jos sinut on ulkopaikkakuntalaisena valtuutettu Suomi.fi-palvelussa asioimaan Satakunnan hyvinvointialueella asuvan henkilön puolesta, asiointi on mahdollista palvelun kautta. Puolesta asioidessa tunnistaudut ensin itse palveluun ja tämän jälkeen valitse Siirry puolesta asiointiin, jolloin voit valita suomi.fi-verkkopalvelussa henkilön, jonka puolesta sinulla on valtuus asioida.
Puolesta asiointi ei ole tällä hetkellä mahdollista turvakieltoasiakkailla tai huollonjakotilanteissa.
Asiointi alle 12-vuotiaan puolesta
Huoltaja voi asioida alle 12-vuotiaan lapsensa puolesta.
Asiointi 12–17-vuotiaan puolesta
12–17-vuotias nuori voi itse asioida palvelussa vahvasti tunnistautumalla.
Alle 18-vuotias ei voi tehdä puolesta asioinnin Suomi.fi-valtuutusta, joka automaattisesti oikeuttaisi puolesta asiointiin digitaalisissa palveluissa.
Potilastietojen näkyminen huoltajalle OmaKannassa
Päätöksentekokykyiseksi arvioitu nuori voi itse päättää, näkyvätkö käynnistä kirjattavat tiedot huoltajalle potilastiedon arkistossa eli OmaKannassa. Nuoren päätöksen perusteella ammattilainen merkitsee tiedot huoltajalle näkyviksi.
Huoltaja näkee alaikäisen terveydenhuollon tietoja, kun
- alaikäinen on alle 12-vuotias (Asiakastietolaki 703/2023)
- alaikäinen on päätöskykyinen ja sallii huoltajalle kyseiseen käyntiin liittyvien tietojen näyttämisen, ja ammattilainen on merkinnyt tiedon huoltajille näkyväksi
- alaikäisen päätöksentekokyky arvioidaan sellaiseksi, ettei hän ole kykenevä hoitamaan asiaansa, ja ammattilainen on merkinnyt tiedon huoltajille näkyväksi.
Huoltaja ei näe alaikäisen terveydenhuollon tietoja, kun
- alaikäinen todetaan kykeneväksi päättämään itse hoidoistaan ja alaikäinen ei anna lupaa tietojensa näkymiseen huoltajille
- ammattilainen ei ole merkinnyt päätöksentekokykyä kyseisestä käynnistä.
Asiointi 18-vuotta täyttäneen puolesta
Tarvitset Suomi.fi-valtuutuksen asioidaksesi täysi-ikäisen henkilön puolesta palvelussa. Myös puolesta asioijan tulee olla täysi-ikäinen.
Suomi.fi-valtuudet on Digi- ja väestötietoviraston tarjoama palvelu.
Valtuuden antaminen ja pyytäminen
Valtuuden voi antaa ja pyytää omatoimisesti tunnistautumalla sähköisillä tunnistusvälineillä (esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla) suomi.fi/valtuudet-palvelussa.
Kun Suomi.fi-valtuutus annetaan terveydenhuollon asioiden hoitoon ja sosiaalihuollon asioiden hoitoon, on puolesta asiointi näiden osalta mahdollista
- Sata-sovelluksessa / digitaalisessa sote-keskuksessa
- OmaKannassa.
Valtuutus on mahdollista antaa myös, jos valtuuttajalla ei ole tunnistusvälineitä tai hän ei osaa käyttää digitaalisia palveluita. Avustettu suomi.fi-valtuutus
Väestötietojärjestelmä estää puolesta asioinnin seuraavissa tilanteissa:
- Puolesta asioijalle eli valtuutetulle ei ole annettu kyseiseen asiointiin tarvittavia valtuuksia.
- Puolesta asioijalle eli valtuutetulle itselleen on määrätty edunvalvoja.
- Valtuuden antaneelle eli valtuuttajalle on määrätty edunvalvoja.
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä hoitoosi tai palveluusi liittyen. Digitaalinen yhteydenotto on käytössä osassa palveluista. Tutustu myös chat-palveluihimme, jotka löytyvät sivun oikeasta alakulmasta.
Satakunnan hyvinvointialueen laajuiset palvelut
Aluekohtaiset palvelut
Käytä ajanvarauspalveluita
Tee ajanvaraus digitaalisesti tai tarkastele, siirrä tai peru sinulle varattuja aikoja. Digitaalinen ajanvaraus on käytössä osassa palveluista.
Koko hyvinvointialueen ajanvarauspalvelut
Aluekohtaiset ajanvarauspalvelut
Tarkastele erikoissairaanhoidon ajanvarauksiasi
Tarkastele suun terveydenhuollon ajanvarauksiasi
Täytä hakemuksia ja lomakkeita
Osan hakemuksista ja lomakkeista voi täyttää ja lähettää digitaalisesti.
Uusi reseptejä tai katso hoitotietojasi
Katso terveys- ja reseptitietojasi sekä uusi reseptejä Omakanta-palvelussa. Voit myös tallentaa elinluovutus- ja hoitotahtosi.
Osallistu etävastaanotolle
Liity sinulle varatulle etävastaanotolle ammattilaiselta saamasi ohjeistuksen mukaan. Jos sinulle on lähetetty etävastaanottolinkki tekstiviestillä tai sähköpostilla, käytä sitä liittyessäsi varatulle etävastaanottoajalle.
Satakunnan hyvinvointialueen laajuiset etävastaanottopalvelut
Aluekohtaiset etävastaanottopalvelut
Tutustu hoito-ohjeisiin
Tutustu hoitoosi liittyviin ohjeisiin Hoito-ohjeet.fi –sivustolla
Mobiiliapuri
Mobiiliapuri on sovellus, joka tukee hoitoasi. Saat sen kautta kaiken tiedon, joka liittyy sairaalakäyntiisi. Tieto on helposti ymmärrettävää ja saat sitä vähän kerrallaan. Voit katsoa tulevia tapahtumia ja kuitata, että olet esimerkiksi lukenut tiedot tai vastannut kysymyksiin.
Kun seuraat Mobiiliapurin lähettämiä muistutuksia ja ohjeita, hoitosi sujuu suunnitellusti ja turvallisesti.
Mobiiliapuri muistuttaa sinua tärkeistä tehtävistä oikeaan aikaan. Se kertoo esimerkiksi, koska sinun täytyy jättää lääkkeet tauolle tai olla syömättä ja juomatta. Mobiiliapuri muistuttaa, että sinun pitää varata aika verikokeeseen tai muuhun tutkimukseen. Pääset tekemään varauksen sähköisesti, kun klikkaat Mobiiliapurissa olevaa linkkiä.
Voit täyttää Mobiiliapurissa myös esitietosi ja lääkitystietosi. Voit lähettää viestejä Satasairaalan ammattilaisille ja he voivat olla yhteydessä sinuun. Löydät Mobiiliapurista helposti sinua hoitavan yksikön yhteystiedot.
Löydät myös ajan tasalla olevat koronaohjeet Mobiiliapurissa olevien linkkien kautta.
Kun kotiudut sairaalasta, Mobiiliapuri on tukenasi vielä muutaman viikon.
Näin otat Mobiiliapurin käyttöösi
Löydät Mobiiliapurin sovelluskaupasta (Google Play tai App Store).
Voit ottaa sovelluksen käyttöösi, kun saat Satasairaalasta tekstiviestin, jossa on latauslinkki. Tarvitset ensimmäiseen kirjautumiseen verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
Mobiiliapuri on ilmainen sovellus. Se vie älypuhelimestasi tai tabletista suunnilleen saman verran tilaa, kuin 10 valokuvaa.
Mobilliapurin käyttö on vapaaehtoista, mutta ilmoita hoitoyksikköön, jos et halua tai voi ottaa sovellusta käyttöön.
Anna palautetta
Anna palautetta saamastasi hoidosta ja palvelusta.
Ilmoita vaaratilanteesta
Tee ilmoitus vaaratilanteesta. Ilmoitukset käsittelee potilasturvallisuudesta vastaava henkilö.
Oikopolut kansallisiin palveluihin
Digitukipalvelut
Digituki
Digituen sivuilta löydät oppi- ja tukimateriaaleja digituen kehittämiseksi sekä tutkittua tietoa digituen tarpeista, toimintaympäristöstä ja digiosaamisesta.
Digi- ja väestötietovirasto: Digituki(siirryt toiseen palveluun)Ylen digitreeni
Ylen digitreeneistä saat apua ja tukea erilaisten digitaalisten palveluiden käyttöön.
Ylen digitreenit(siirryt toiseen palveluun)Omakannan verkkokoulu
Omakanta tutuksi -verkkokoulutuksesta saat apua Omakannan käyttöön.
Omakannan verkkokoulu(siirryt toiseen palveluun)