Siirry sisältöön

Satakunnan hyvinvointialue yhtenäistää digipalveluitaan uudella mobiilisovelluksella

Uutinen

Asukkaille tarjottavia, ajasta ja paikasta riippumattomia digitaalisia palveluita laajennetaan Satakunnan hyvinvointialueella, kun asiakkaiden käyttöön tulee digisovellus. Jatkossa asukkaat voivat hoitaa yleisimpiä sosiaali- ja terveydenhuollon asiointejaan suoraan mobiililaitteistaan.

Satakunnan ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueet valmistelivat digiasiointialustan kilpailutuksen yhdessä yhteishankintayksikkö 2M-IT:n kanssa. Kilpailutuksen voitti Terveystalo. Yhteisen kilpailutuksen myötä Satakunnan ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueet saavat käyttöönsä saman toimittajan mobiilisovelluksen alustan.

Hankinta mahdollistaa etäpalveluiden merkittävän laajentamisen asukkaille ja ammattilaisille. Palvelut on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain alkaen loppuvuodesta 2024.

– Asiointia sujuvoittavien, laadukkaiden digitaalisten palveluiden kehittäminen on yksi Satakunnan hyvinvointialueen keskeisimmistä kehittämiskohteista. Uusi sovellus tulee olemaan hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin pääkanava, joka laajentaa ja yhtenäistää sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluita. Digiasiointi tulee olemaan olennainen osa hyvinvointialueen palveluiden jatkuvuuden turvaamista, kertoo sote-johtaja Sari Rantanen.

Asiakkaan mobiili ja ammattilaisen työpöytä käyttöön samaan aikaan

Asiakkaille tarkoitettu mobiilisovellus ja ammattilaisten työpöytä on tarkoitus julkaista samaan aikaan.

Sovelluksella voi esimerkiksi ottaa yhteyttä ammattilaiseen, käydä videovastaanotolla, varata ajan, tarkastella omia tietoja tai täyttää esitietolomakkeita. Ammattilaiset taas saavat käyttöönsä asiakasohjauksen työkaluja, jotka sujuvoittavat palveluohjausta ja ammattilaisten työaikaa vapautuu muuhun asiakastyöhön.

– Digiasiointialusta tukee asiakkaiden ja ammattilaisten välistä vuorovaikutusta. Se vähentää puhelinasiointia ja vapauttaa ammattilaisten työaikaa niihin tehtäviin, joissa kasvotusten tapahtuva kohtaaminen on korvaamaton. Tavoitteena on tarjota perinteisten palveluiden rinnalle nykyaikaiset digitaaliset sote-palvelut asiakkaille ja työkalut ammattilaisille, sanoo digijohtaja Jani Lavonen.