Siirry sisältöön

Puhelimitse tehtävä hoidon tarpeen arvio voi parhaimmillaan säästää tuntien odotukselta 

Uutinen

Kun olo tuntuu sairaalta ja pohdit lähtöä päivystykseen, kannattaa ensin soittaa Päivystysapuun numeroon 116117. Päivystysapu on valtakunnallinen maksuton puhelinneuvontapalvelu, jossa sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvion ja ohjaa asiakkaan oikea-aikaisen hoidon piiriin tai antaa esimerkiksi hoito-ohjeet kotiin.  

– Parhaassa tapauksessa asiakas voi välttyä pitkältä odotukselta päivystyksessä, sillä jopa jotkin lääkehoitoa vaativat tilanteet voidaan hoitaa puhelinyhteyden päästä, kertoo muutoskoordinaattori Sam-Björn Fagerlund. 

Päivystysavun sairaanhoitaja haastattelee potilaan puhelimitse, ja sekä lapsen että aikuisen hoidon tarpeen arvio tehdään kansallisia kiireellisen hoidon perusteita noudattaen. Puhelimitse arvioidaan hoidon kiireellisyyttä ja sitä, missä terveydenhuollon yksikössä hoito on tarkoituksenmukaisinta toteuttaa. Jos ammattilainen toteaa, ettei vaiva vaadi välitöntä hoitoa, ohjataan hänet hakeutumaan kiireettömään hoitoon. Joskus myös itsehoito-ohjeet kotiin riittävät. 

– Tarvittaessa puhelu voidaan yhdistää katkeamatta suoraan jopa hätäkeskukseen, mikäli oirekuva niin vaatii, Fagerlund kertoo.  

Päivystysavun sairaanhoitaja voi konsultoida tarvittaessa lääkäriä, eikä käyntiä mahdollisesti pitkänkin matkan päässä olevaan päivystykseen välttämättä tarvita. Puhelimitse arvioidaan myös esimerkiksi erilaisten mittausten tarvetta, jolloin asiakas voidaan ohjata virka-aikana omalle terveysasemalle tai tarvittaessa päivystykseen tarkempaa arviota varten. 

Joskus päivystykseen saatetaan hakeutua esimerkiksi yöaikaan, kun toiminta on rajattu hätätilapotilaiden tai välitöntä hoitoa vaativien potilaiden hoitoon.  

– Monet oireet ja vammat voidaan hoitaa seuraavana aamuna tai yhden, kahden päivän sisällä omalla terveysasemalla, Fagerlund toteaa. 

Kun hoito toteutetaan tarkoituksenmukaisessa yksikössä, turvataan samalla myös välitöntä hoitoa vaativien potilaiden hoitoon vaadittavan resurssin riittävyys.  Päivystysapu vastaa puhelimeen ympäri vuorokauden, mutta virka-aikana tulee olla yhteydessä ensisijaisesti omalle terveysasemalle. Kiirevastaanotoilla hoidetaan edelleen kiireelliset asiat virka-aikana.