Siirry sisältöön

Porin alueella terveyspalvelujen takaisinsoiton jonot on purettu

Uutinen

Porin alueella on otettu suuri askel yhteydensaannissa ja hoitoon pääsyssä, ja sote-keskusten toiminnasta vastaavalla vastuuyksikön päällikkö Mirva Matikalla on iloista kerrottavaa.

− Kesäkuun ensimmäisenä päivänä pääsimme tilanteeseen, jossa joka ikinen Porin alueen takaisinsoittojono on nollattu jo hyvissä ajoin ennen työpäivän päättymistä, kertoo Matikka ja kiittää lämpimästi koko henkilöstöä.

− Teimme paljon töitä sen eteen, että saimme jonot purettua ja joka päivä puhelut nollaan, kertoo Sote-keskus Cottonin toimipaikkavastaava Tuija Jullenmaa. − Jonojen purkautumisen selittää toimintatavan muutos.

Tiimimallilla tilanne haltuun

Sote-keskus Cottonissa on ollut uusi tiimimalli käytössä reilun vuoden. Tiimimallissa useat eri sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset työskentelevät tiiviisti yhdessä potilaiden tarpeiden mukaisen avun tarjoamiseksi. Asiakas saa hoitovastaavan, ja hänen ottaessaan uudelleen yhteyttä  hoito jatkuu siitä mihin se edellisellä kerralla päättyi. Parantunut yhteydensaanti vähentää päällekkäisiä yhteydenottoja ja samalla vähentää päällekkäistä työtä.  

Kaikilla soteasemilla on selkeästi edetty palvelujen saatavuudessa. Ensimmäisenä uuden tiimimallin otti käyttöön Huittisten vuonna 2019. Uuden valmis Tiimimallin käyttöönotto alkoi Itä-Porissa loppuvuonna 2022, ja myös Länsi-Pori on uudistanut toimintakäytäntöjään. Paljon on kuitenkin vielä tekemistä. Sähköinen asiointi ja monialainen moniammatillinen tiimityö ovat vielä lähtökuopissaan. Terveyspalveluiden vastuualuejohtaja Juha Jaatinen on kuitenkin luottavainen.

− Muutoksessa edenneiden soteasemien esimerkki osoittaa, että saatavuus saadaan kuntoon olemassa olevilla resursseilla, sanoo Jaatinen. – Pääsemme vielä parempiin hoitotuloksiin, kun panostamme potilaiden asiakkaiden elämäntapamuutosten tukemiseen, pelkkien seurausten, kuten kohonneen verensokerin tai –paineen hoitamisen lisäksi.