Rauman pääterveysasema, kiirevastaanotto
Ota yhteyttä, jos olet huolestunut terveydestäsi, sinulla on jokin äkillinen oire tai tarvitset tukea sairauden hoidossa.
Näin saat meihin yhteyden
Ota yhteyttä ensisijaisesti digitaalisten palveluiden kautta. Terveydenhuollon ammattilainen arvioi tilanteesi ja ohjaa sinut oikealle ammattilaiselle.
Voit ottaa yhteyttä myös Minun asiointini -palvelun tai Omaolon kautta 9.12.2024 asti. Terveysasemien digitaalinen asiointi tapahtuu tämän siirtymäajan jälkeen uudessa 3.12 käyttöön otetussa Sata-sovelluksessa.
Asioi digitaalisessa sote-keskuksessa
Digitaalisen sote-keskuksen kautta saat nopeasti yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen. Voit asioida kanssamme
- puhelimeen ladattavalla Sata-sovelluksella
- sata.fi-verkkosivuston kautta.
Voit asioida myös toisen henkilön puolesta, jos olet saanut siihen valtuutuksen tai asioit alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta.
Terveyspalvelu chat
Ota helposti ja nopeasti yhteyttä terveyteen tai sairastumiseen liittyvissä asioissa arkisin kello 8.00-22.00. Terveyspalveluiden ammattilainen arvioi tilanteesi ja tarvittavan jatkohoidon.
Viesti omalle terveysasemalle
Lähetä viesti terveysaseman ammattilaiselle, jos asiasi ei ole kiireellinen. Asiasi käsitellään kolmen arkipäivän kuluessa. Ole meihin yhteydessä viestillä kiireettömissä asioissa, kuten esimerkiksi
- pitkäaikaissairauksien seurantakäynnit
- tutkimustulosten tiedustelut
- lääkärilausunnot.
Jos asiasi on kiireellinen, käytä Terveyspalvelu chat -palvelua. Jos tarvitset hoitoa, jota ei voi siirtää seuraavaan päivään, soita päivystysapuun 116117. Hätätilanteessa soita aina 112.
Minun asiointini -palvelu
Minun asiointini -palvelu poistuu vaiheittain käytöstä Sata-alueella ja digitaaliset palvelut siirretään Sata-sovellukseen. Terveysasemien digitaalinen asiointi päättyy Minun asiointini -palvelussa 9.12.2024.
Omaolo
Omaolo-palvelu poistuu vaiheittain käytöstä Sata-alueella ja digitaaliset palvelut siirretään Sata-sovellukseen. Omaolon oirearvioiden käyttö päättyy 9.12.2024. Voit tämänkin jälkeen halutessasi arvioida oireesi Omaolossa, mutta yhteydenotto terveysasemalle ei ole siirtymäajan jälkeen mahdollinen.
Soita meille
Asiointi terveysasemalla
Kiirevastaanotto
Kiirevastaanotto on tarkoitettu äkillisesti ja vakavasti sairastuneille ja kiireellistä ensiapua tarvitseville sekä potilaille, joiden yleiskunto on äkillisesti ja merkittävästi heikentynyt.
Kiirevastaanoton kiireellisyyden ryhmittely
Kiirevastaanotolle ilmoittaudutaan vuoronumerolla. Hoitaja haastattelee potilaan, arvioi hoidon tarpeen ja tekee kiireellisyysarvion. Vamman tai sairauden hoidon kiireellisyys arvioidaan lääketieteellisin perustein. Kiireellisyysarviota voidaan muuttaa potilaan voinnin muuttuessa. Kiireellisyysluokitus takaa sen, että vakavasti sairaat pääsevät lääkärille nopeammin. Näin ollen ilmoittautumisjärjestys ei ole hoitojärjestys.
ABCDE-kiireellisyysryhmittelyssä noudatetaan seuraavia tavoiteaikoja:
A: Potilaan hoito aloitetaan välittömästi.
B: Potilaan hoito aloitetaan 10 minuutin kuluessa.
C: Potilaan hoito aloitetaan tunnin kuluessa.
D: Potilaan hoito aloitetaan kahden tunnin kuluessa.
E: Ei päivystyskäyntiä vaativa sairaus, ABCD-ryhmien potilaat hoidetaan ennen E-ryhmän potilaita.
Odotusaika
Odotusaikaan vaikuttavat kiireellisten potilaiden määrä ja hoidon tarve sekä röntgen- ja laboratoriotutkimusten valmistuminen. Ruuhkautumisesta johtuen odotusaika saattaa venyä useisiin tunteihin.
Hätätilanteissa soita aina 112.
Yhteystiedot
Rauman pääterveysasema, kiirevastaanotto
Kiirevastaanotto on tarkoitettu äkillisesti ja vakavasti sairastuneille ja kiireellistä ensiapua tarvitseville.
-
Steniuksenkatu 2, 26100 Rauma
Palveluajat
Maanantai–sunnuntai 08:00–20:00
Puhelin
-
02 835 2670 Sairaanhoidollinen neuvonta
-
116 117 Päivystysapu
-
112 Hätätilanne