Siirry sisältöön

Asumisen asiakasohjausyksikkö ASSI – ainutlaatuista toimintaa Suomessa

Uutinen
ASSIn työntekijät tapaavat jokaisen asiakkaan henkilökohtaisesti.

Elämässä tulee vastaan monenlaista, mutta onneksi yksin ei tarvitse pärjätä. Asumisen asiakasohjausyksikkö, eli tuttavallisesti ja lyhyesti ASSI, tarjoaa ihan ainutlaatuista palvelua satakuntalaisille, joilla on päihde- tai mielenterveyshaasteita ja tuen tarvetta asumisessa.

Mikä palvelusta tekee ainutlaatuisen?

ASSIn työntekijät selvittävät millaista tukea työikäiset päihde- ja mielenterveyskuntoutujat tarvitsevat asumiseensa. Juju on siinä, että palvelua ei tarjota totuttuun tapaan lähetteiden, lausuntojen ja muiden papereiden perusteella. Sen sijaan työntekijät tapaavat ihan jokaisen asiakkaan henkilökohtaisesti ja selvittävät, mitä tämä asiakas itse haluaa. Tapaamista ei järjestetä ASSIn tiloissa, vaan asiakas tavataan hänen omassa ympäristössään, kuten kotona Säkylässä, huoltoasemalla Huittisissa tai päivätoiminnassa Kankaanpäässä.

Asiakas saa itse kertoa, mitä hän haluaa ja tarvitsee. Se voi erota jonkin verran viranomaisten suosituksista tai läheisten toiveista. Oleellista on kuitenkin muistaa, että meillä jokaisella on oma ja omannäköinen elämä. Se voi olla hyvää ja antoisaa, vaikka ei noudattaisikaan täysin ravitsemussuosituksia tai seuraisi muodinmukaista pukeutumista.

Tapaamisesta alkaa prosessi, jossa arvioidaan, suunnitellaan ja järjestetään juuri tällä hetkellä tarvittava tuki asumiseen. Tuen tarvetta on monenlaista. Jollakulla esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelko on kasaantunut suureksi ahdistukseksi, eikä kotoa poistuminen onnistu. Silloin työntekijä tulee kotiin ja tukee asiakasta johonkin mieluisaan tekemiseen kodin ulkopuolella. Toinen voi tarvita vahvempaa tukea vaikka ympärivuorokautisessa asumispalvelussa.

ASSIn työntekijät uskovat vakaasti siihen, että tuki oikeassa kohdassa on sijoitus tulevaisuuteen. Asiakkaalle tarjotaan keinoja ja työkaluja, jolloin hän voimavarojensa kasvaessa tarvitsee kevyempää tukea tai pärjää täysin itsenäisesti. Kaikki palvelut ovat lähtökohtaisesti väliaikaisia ja niitä käytetään vain sen aikaa, kun on tarvetta.

Asiakkuus alkaa puhelinsoitosta

ASSIn asiakkuus alkaa puhelinsoitosta. Palvelupuhelimeen voi soittaa asiakas itse, läheinen tai viranomainen. Jos soittaja on joku muu kuin asiakas itse, on oleellista, että asiakas kuitenkin tietää soitosta ja on antanut siihen luvan. On tärkeää, että asiakas on halukas ottamaan palvelua vastaan.

Palvelupuhelin vastaa maanantaisin kello 9.00–11.00, keskiviikkoisin kello 13.00–15.00 ja perjantaisin kello 9.00–11.00. Puhelinnumero on 044 701 3501.

Asumiseen liittyvät palvelupäätökset tehdään ASSIssa. Asiakkaille tarjotaan tukea hyvinvointialueen omista asumisyksiköistä tai ostopalveluyksiköistä, joiden kanssa hyvinvointialueella on puitesopimus. ASSIn työntekijä kulkee asiakkaan rinnalla koko tuen tarpeen ajan, vaikka varsinainen tuki tulee muualta. Tuki voi olla:

  • asumisen tukea, jota annetaan asiakkaan omaan kotiin yleensä 1-2 kertaa viikossa
  • tuettua asumista asumispalveluyksikössä, jossa henkilökunta ja tuki on saatavilla arkisin vähintään 12 tunnin ajan
  • yhteisöllistä asumista asumispalveluyksikössä, josta järjestetään ruoka ja jossa henkilökunta ja tuki on saatavilla myös viikonloppuisin ja asiakkaalla on mahdollisuus osallistua sosiaaliseen toimintaan
  • ympärivuorokautista asumista asumispalveluyksikössä, josta järjestetään ruoka ja jossa henkilökunta ja yhteisön tuki on aina saatavilla.

Palvelua tarjotaan aikuisille, joilla on päihde- ja mielenterveyshaasteita. Asiakkaalla ei tarvitse olla varsinaista diagnoosia, mutta esimerkiksi pelkkä asunnottomuus ei ole peruste ASSIn palveluihin. Asunnottomuusasioissa kannattaa olla yhteydessä aikuissosiaalityöhön.

ASSIssa työskentelee neljä sosionomia, yksi sosiaalityöntekijä, yksi sairaanhoitaja ja puolikkaan esihenkilön työpanos. Yhteistyö asiakkaan ja tämän verkoston kanssa on ensiarvoisen tärkeää.

ASSIn toiminnan viitekehyksenä on toipumisorientaatio, joka korostaa ihmisen näkemistä sairaudesta tai haasteista huolimatta. Oli asiakkaan sairaus sitten päihteisiin tai mielenterveyteen liittyvää, on tärkeää kohdata persoona, ihminen – ei sairauden stereotyyppistä kuvaa. Asiakas on paljon muutakin kuin sairautensa. Ja hän on oman elämänsä paras asiantuntija.