Siirry sisältöön

Usein kysytyt kysymykset laboratoriopalveluista

Tältä sivulta löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin, jotka liittyvät laboratoriopalveluihin.

Ajanvaraus ja lähetteet

Tarvitsenko aina lähetteen, kun varaan ajan laboratorioon?
Näytteenottoon tarvitaan aina lähete sinua hoitavalta yksiköltä. Lähete on yleensä sähköinen. Emme ota näytteitä yksityislääkärin lähetteellä.

Voinko varata ajan toisen hyvinvointialueen lähetteellä?
Kyllä. Toisen hyvinvointialueen potilaalla tulee kuitenkin olla paperilähete mukana näytteenottoon tultaessa, koska tutkimuspyynnöt eivät näy Sata-alueen laboratorioiden järjestelmässä. 

Voinko varata ajan yksityislääkärin lähetteellä?
Emme ota näytteitä yksityislääkärin lähetteellä.

Mistä saan lisätietoa minusta otettavista tutkimuksista?
Lisätietoa sinusta otettavista tutkimuksista voit kysyä sinua hoitavasta yksiköstä.

Onko näytteenoton ajankohdalla merkitystä?
Näytteenoton ajankohdalla voi olla merkitystä tutkimuksen tuloksiin tai tuloksen valmistumiseen. Sinua hoitava yksikkö määrittelee tarvittaessa näytteenoton ajankohdan.

Mihin näytteenottopisteeseen voin mennä?
Yleensä voit valita sinua lähimpänä olevan näytteenottopisteen. Osa tutkimuksista on kuitenkin sellaisia, että niitä ei voida ottaa kaikissa näytteenottopisteissä. Silloin hoitava yksikkö ohjeistaa sinua menemään tiettyyn näytteenottopisteeseen.
Voit valita digitaalisesta ajanvarausohjelmasta sopivan näytteenottopisteen(siirryt toiseen palveluun).

Voinko mennä näytteenottopisteeseen tai näytteenottoautoon ilman ajanvarausta?
Näytteenotto vaatii aina ajanvarauksen etukäteen. Laboratoriossamme on käytössä 100 % ajanvaraus. Päivystyslähetteellä tulevat asiakkaat palvellaan joko vuoronumerolla tai sihteeri varaa ajan päivystyslistalta toimipisteestä riippuen.

Kuinka paljon ennen näytteenottoa voin varata ajan?
Voit varata ajan jo noin 3 kuukautta ennen suunniteltua näytteenoton ajankohtaa. Kun teet varauksen riittävän ajoissa, sopivia aikoja ja näytteenottopisteitä on tarjolla enemmän.

Lähete puuttuu tai en tiedä onko minulla lähetettä. Mitä teen?
Ota yhteyttä sinua hoitavaan yksikköön. Näytettä ei voi ottaa ilman laboratoriolähetettä.

Mikä on päivystysnäyte?
Sinua hoitava yksikkö määrittelee näytteen kiireellisyyden ja ohjaa sinut oikeaan näytteenottopisteeseen. Päivystysnäyte otetaan pääsääntöisesti samana tai viimeistään seuraavana päivänä lähetteen teosta. Päivystysnäytteiden tulokset valmistuvat mahdollisimman nopeasti sairauden hoidon seurannan tai sairauden diagnostisoinnin vuoksi.

Miksi lähete tai tutkimustulokset eivät näy OmaKannassa?
Voit kysyä asiasta sinua hoitavasta yksiköstä. Kaikki tutkimustulokset eivät siirry välittömästi Omakantaan tulosten valmistuttua. Hoitava lääkäri voi haluta tarkistaa tulokset ennen niiden siirtymistä Omakantaan. Viiveaika voi vaihdella tutkimuksittain tai johtua hoitoyksiköiden omista toimintatavoista.

Voinko tulla muiden perheenjäsenten kanssa samalla ajanvarauksella?
Et voi. Jokaiselle asiakkaalle varataan oma näytteenottoaika. Voit varata verkkoajanvarauksesta mahdollisimman lähekkäiset ajat kaikille perheenjäsenille.

Voinko varata aikaa toisen ihmisen puolesta?
Kyllä voit, jos tiedät hänen henkilötunnuksensa. Ajanvarausohjelma ei vaadi vahvaa tunnistautumista.

Voiko sydänfilmin ottaa samalla ajanvarauksella kuin verikokeet? Entä erikoistutkimuksen yhteydessä verinäytteitä?
Kyllä voi. Valitse digitaalisen ajanvarauksen palveluvalikosta kohta “Sydänfilmi (EKG) tai sydänfilmi ja verinäyte”. Jos olet tulossa tutkimukseen Satasairaalaan, varaa erikseen aika verinäytteelle ja sydänfilmille.

Onko teillä pelkopotilaille erikseen näytteenottopistettä?
Sata-alueen laboratorioissa ei ole erikseen määritelty näytteenottopistettä pelkopotilaille.  Jokaisessa näytteenottopisteessä on osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta myös pelkopotilaita varten. Voit kirjoittaa asiasta jo ajanvarauksen yhteydessä lisätietokenttään.

Mitä tehdä, kun vapaita aikoja ei ole vapaana ja näytteet pitää ottaa tiettynä päivänä?
Ota yhteyttä hoitoyksikköösi tai soita laboratorion ajanvarausnumeroon.

Näkyykö digitaalisen ajanvarauksen kautta kaikki samat varattavat ajat, kuin ajanvarauspuhelimen kautta on varattavissa?
Kaikki vapaat ajat ovat varattavissa digitaalisen ajanvarauksen kautta, puhelinpalvelussa ei ole lisäaikoja. Huomioithan, että peruutuksia tulee koko ajan, myös iltaisin ja viikonloppuisin. Peruutettu aika vapautuu muille asiakkaille varattavaksi välittömästi digitaalisessa ajanvarauksessa ympäri vuorokauden.

Miten pitää toimia, jos haluaa varata laboratorioajan johonkin toiseen kaupunkiin?
Voit varata ajan verkossa tai ajanvarauspuhelimessa mihin tahansa näytteenottopisteeseemme. Jos haluat varata ajan näytteenottoon Satakunnan ulkopuolelle, käytä sen alueen ajanvarausjärjestelmää. Tarvitset sinua hoitavasta yksiköstä paperisen etänäytteenottolähetteen.

Miten perun aikani?
Ajanvarausvahvistusviestin mukana saat linkin, jonka kautta pääset muuttamaan tai perumaan aikasi. Viesti sisältää myös ajan perumiseen tarvittavan varausavaimen ja pin-koodin. Tarvittaessa voit perua varatun ajan myös puhelimitse numerossa 02 627 6410 (maanantaista perjantaihin kello 10.00-15.00).

Unohdin, koska varaamani aika on. Mistä näen sen?
Voit tarkistaa sinulle varatun ajan puhelimeesi tai sähköpostiisi lähetetystä ajanvarausvahvistuksesta. Vahvistuksen mukana saat linkin, jonka kautta pääset muuttamaan tai perumaan aikasi. Vahvistusviesti sisältää myös ajan perumiseen tarvittavan varausavaimen ja pin-koodin. Jos olet varannut ajan sähköisesti vahvalla tunnistautumisella, näet varaamasi ajan ajanvarausohjelmasta. Tarvittaessa voit tarkistaa varatun ajan myös puhelimitse numerosta 02 627 6410 (maanantaista perjantaihin kello 10.00-15.00).

Minkä ikäiselle lapselle pitää varata digitaalisesta ajanvarauksesta lasten näytteenotto -palvelu?
Suosittelemme Lasten näytteenotto -palvelun varaamista kaikille alle 16-vuotiaille. Varaa aika soittamalla, jos sopivaa aikaa ei löydy ajanvarauskalenterista. Ajanvarauspuhelin 02 627 6410 arkisin kello 10.00-15.00. Jos lapsella on myös sydänfilmi (EKG) -lähete, varaa lisäksi aika ”sydänfilmi (EKG) ja/tai verinäyte tai pelkkä EKG” -palvelusta.

Näytteenottopisteet

Voiko kaikkia näytteitä ottaa kaikissa näytteenottopisteissä?
Ei voi. Osa tutkimuksista on sellaisia, että niitä ei voida ottaa kaikissa näytteenottopisteissä. Silloin hoitava yksikkö ohjeistaa sinua menemään tiettyyn näytteenottopisteeseen.

Mistä löydän tietoa näytteenottopisteiden pysäköintimahdollisuuksista?Kaikissa laboratorion näytteenottopaikoissa on pysäköintimahdollisuus.

Ovatko kaikki näytteenottopisteet esteettömiä?
Näytteenottopisteemme ovat pääsääntöisesti esteettömiä. Näytteenottoauto ei ole esteetön, autoon kuljetaan portaita pitkin.

Täytyykö näytteenottoon saapuessa ilmoittautua?
Lue ohjeet Laboratorio-sivulta kohdasta Näin ilmoittaudut näytteenottoon.

Milloin on rauhallisinta tulla näytteenottoon?
Aamun ensimmäiset tunnit ovat yleensä ruuhkaisimmat. Alkuviikon päivät (maanantai ja tiistai) ja kuukauden ensimmäiset päivät ovat ruuhkaisia.

Mikä on näytteenottoauto?
Laboratorion näytteenottoauto on osa uusien liikkuvien palveluiden kehittämistä, ja se mahdollistaa uudenlaisen joustavan, ketterän ja asiakasystävällisen näytteenottopalvelun.  Näytteenottoautoon voi varata ajan laboratorion ajanvarausohjelman kautta tai soittamalla ajanvarauspuhelimeen.

Missä näytteenottoauto pysähtyy?
Löydät näytteenottoauton pysähdyspaikat laboratorion digitaalisesta ajanvarausohjelmasta tai voit kysyä pysähdyspaikat laboratorion asiakaspalvelunumerosta.

Mistä tunnistan laboratorion näytteenottoauton?
Tunnistat laboratorion näytteenottoauton pakettiautossa olevasta Satakunnan hyvinvointialueen logosta ja tekstistä ”Laboratorio näytteenotto”.

Näytteenottoon valmistautuminen ja näytteenottotapahtuma

Miten tutkimukseen kuuluu valmistautua?
Saat esivalmisteluohjeet tutkimukseesi sinua hoitavalta yksiköltä. Lue myös Laboratorio-sivulta kohta Näin valmistaudut näytteenottoon.

Tarvitsenko näytteenottoon tullessani Kela-kortin vai kelpaako ajokortti?Toivomme, että sinulla on mukanasi viivakoodillinen Kela-, henkilö- tai ajokortti. Valvotussa virtsanäytteessä mukana täytyy olla voimassa oleva kuvallinen henkilötodistus (ajokortti, passi tai kuvallinen henkilökortti).

Voiko paastokokeet ottaa myöhemmin, jos paastoaminen alkaa vasta myöhemmin?
Voi ottaa, jos paaston pituus on 10–12 tuntia. Huomioithan, että paasto ei saa olla liian pitkä.

Voiko useamman hoitoyksikön tilaamat tutkimukset ottaa samalla näytteenottokerralla?
Useimmiten voi. Kerro asiasta näytteenottajalle.

Voiko näytteen ottaa makuulla?
Kyllä voi. Voit kirjoittaa toiveen makuuasennosta ajanvarauksen yhteydessä lisätietokenttään tai kertoa toiveestasi näytteenottajalle.

Miksi verinäytteenotto joskus sattuu?
Jokainen kokee yksilöllisesti verinäytteenoton neulanpiston tuntemuksen. Mahdollinen tuntemus on lyhytaikainen. Jos kipu jatkuu pitkään näytteenoton jälkeen, ota yhteyttä sinua hoitavaan yksikköön.

Miten pelokas potilas huomioidaan näytteenotossa?
Jokaisessa näytteenottopaikassa on osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta myös pelkopotilaita varten. Voit kirjoittaa asiasta jo ajanvarauksen yhteydessä lisätietokenttään.

Onko mahdollista käyttää puudutusta näytteenotossa?
Näytteenottoa varten on mahdollista käyttää apteekista saatavaa puuduttavaa emulsiovoidetta tai -laastaria. Huomioi, että puuduteaine on laitettava noin tunti ennen näytteenottoa. Noudata pakkauksen ohjeita.

Näytteenoton jälkeen

Mistä saan tietää tutkimustulokset?
Lue Laboratorio-sivulta kohta Saat laboratoriotulokset hoitavasta yksiköstä.

Kauanko tutkimustulosten valmistuminen kestää?
Tulosten valmistumisaika on tutkimuskohtainen. Voit kysyä näytteenottajalta arviota sinulta otettavien tutkimusten valmistumisajankohdasta. Voit tarkistaa myös tutkimusten arvioidun valmistumisajan Laboratorion tutkimusohjekirjasta(siirryt toiseen palveluun).

Näkyvätkö lasten tutkimustulokset OmaKannassa?
Voit tutustua Kanta.fi -sivustolla alaikäisen tutkimustulosten näkymiseen OmaKannassa.

Ottaako lääkäri yhteyttä, jos tutkimustulokset ovat poikkeavia?
Hoitavilla yksiköillä on erilaisia käytäntöjä poikkeavien tulosten tarkastelussa ja ilmoittamisesta, joten käytännöt kannattaa varmistaa sinua hoitavasta yksiköstä.

Miten voin antaa palautetta laboratoriolle?
Palautetta palvelusta voi antaa näytteenottopisteissä olevan palautelaitteen tai verkkosivujemme palautelomakkeen kautta. Löydät digitaalisen palautekanavan verkkosivujemme ylälaidasta.