Siirry sisältöön

Puolesta asiointi

Voit hoitaa asioita toisen henkilön puolesta tai valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestasi sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa, kuten OmaKannassa ja Sata-sovelluksessa.

Asiointi alle 12-vuotiaan puolesta

Huoltaja voi asioida alle 12-vuotiaan lapsensa puolesta digitaalisissa palveluissa, joissa on käytössä suomi.fi -tunnistautuminen.

Puolesta asiointi ei ole mahdollista, jos:

  • Alle 12-vuotiaalla lapsella tai toisella hänen huoltajistaan on turvakielto.
  • Lapsen huollosta on muuhun kuin asumiseen liittyen huollonjakosopimus, jota ei ole kirjattu väestötietojärjestelmään koodimuotoisena.

Lue lisää: Alaikäisen lapsen puolesta asiointi, suomi.fi(siirryt toiseen palveluun)

Asiointi 12–17 –vuotiaan puolesta

12–17-vuotias nuori voi itse asioida digitaalisissa terveyspalveluissa vahvasti tunnistautumalla esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Pankit myöntävät verkkopankkitunnuksia omien käytäntöjensä mukaan. Mobiilivarmennetta voi tiedustella puhelinoperaattorilta, jos nuorella on oma mobiililaite käytössään.

Satakunnan hyvinvointialueen Digitaalisessa sote-keskuksessa ja Sata-sovelluksessa huoltajan ei ole mahdollista asioida 12-17 –vuotiaan puolesta.

Huoltaja voi asioida nuoren puolesta OmaKannassa eli potilastiedon arkistossa. Päätöksentekokykyiseksi arvioitu nuori voi kuitenkin itse päättää, näkyvätkö käynneistä kirjattavat tiedot huoltajalle. Lue lisää: Päätöskykyisellä lapsella on oikeus päättää, näkyvätkö hänen tietonsa huoltajalle, OmaKanta(siirryt toiseen palveluun).

Alle 18-vuotias ei voi tehdä Suomi.fi-valtuutusta, joka automaattisesti oikeuttaisi puolesta asiointiin digitaalisissa palveluissa.

Asiointi 18-vuotta täyttäneen puolesta

18-vuotta täyttänyt voi valtuuttaa läheisensä tai luottohenkilönsä hoitamaan asioitaan sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa. Myös puolesta asioijan tulee olla täysi-ikäinen.

Näin valtuutat toisen henkilön asioimaan puolestasi sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa

Suomi.fi-valtuudet on turvallinen tapa valtuuttaa luottohenkilösi asioimaan puolestasi eri digipalveluissa.

Milloin valtuutusta ei voida tehdä?

Seuraavissa tilanteissa valtuutusta ei voi tehdä:

  • Valtuuttaja tai valtuutettu on alaikäinen.
  • Valtuuttajalla tai valtuutettavalla ei ole suomalaista henkilötunnusta.
  • Ulkomaalaisella valtuuttajalla ei ole suomalaista voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta.
  • Valtuuttaja ei ymmärrä, mihin hän on valtuutusta antamassa.
  • Valtuuttajan henkilöllisyyttä ei voida todentaa.
  • Valtuutettavalla ei ole verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Lue lisää: Suomalaiset tunnistusvälineet – Suomi.fi(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun.

Valtuuttaminen Suomi.fi-verkkopalvelussa

Voit tehdä puolesta asioinnin valtuutuksen milloin tahansa digitaalisesti tunnistautumalla Suomi.fi -valtuuksiin.(siirryt toiseen palveluun) Tunnistautumiseen tarvitset henkilökohtaiset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Suomi.fi-valtuudella voi hoitaa asioita toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksia hyödyntävissä palveluissa, kuten OmaKannassa ja Sata-sovelluksessa.

Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit käydä tekemässä valtuutuksen hyvinvointialueen palvelupisteellä.

Lue lisää:

Valtuuttaminen hyvinvointialueen palvelupisteellä

Jos digitaalinen tunnistautuminen ei ole mahdollista, eli sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit tehdä valtuutuksen hyvinvointialueen palvelupisteessä. Valtuutuksen tekeminen edellyttää valtuuttajan henkilökohtaisen käynnin palvelupisteessä. Valtuuttajana päätät, kenelle, mihin asioihin ja mille aikavälille annat oikeuden asioida puolestasi. Voit halutessasi mitätöidä valtuudet kesken voimassaoloajan.

Näihin asioihin voit antaa Suomi.fi-valtuuden hyvinvointialueen palvelupisteellä

Voit tehdä valtuutuksen yhden tai useamman asian hoitamiseen.

Terveydenhuollon asioiden hoitaminen​

Valtuutettu voi:​

  • ilmoittaa ja vastaanottaa valtuuttajan terveydentilaan liittyviä tietoja​
  • katsoa valtuuttajan terveydentilaa koskevia tietoja​
  • tehdä ja muuttaa terveydenhuollon ajanvarauksia.

Lue lisää: Terveydenhuollon asioiden hoito – Suomi.fi(siirryt toiseen palveluun)

Sosiaalihuollon asioiden hoitaminen

Valtuutettu voi:​

  • ilmoittaa ja vastaanottaa valtuuttajan sosiaalihuoltoon liittyviä tietoja​
  • katsoa valtuuttajan sosiaalihuollon asiakastietoja​
  • hakea sosiaalipalveluja valtuuttajan puolesta​
  • saada tiedon valtuuttajaa koskevista sosiaalihuollon päätöksistä​.

Lue lisää: Sosiaalihuollon asioiden hoito – Suomi.fi(siirryt toiseen palveluun)

Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen

Valtuutettu voi:​

  • asioida OmaKelassa.​
  • hakea sosiaaliturvaetuuksia valtuuttajan puolesta​
  • saada ja ilmoittaa valtuuttajan etuuksiin liittyviä tietoja​.

Lue lisää: Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen – Suomi.fi(siirryt toiseen palveluun)

Apteekkiasiointi

Valtuutettu voi:​

  • pyytää yhteenvedon valtuuttajan resepteistä
  • noutaa lääkkeen apteekista valtuuttajan puolesta​
  • pyytää apteekissa valtuuttajan reseptin uusimista​
  • pyytää apteekkia tarkastamaan valtuuttajan reseptitietoja ja lääkkeisiin liittyviä etuustietoja ja antamaan näistä tietoja valtuutetulle​
  • antaa suostumuksen valtuuttajan reseptin mitätöintiin apteekissa​.

Lue lisää: Apteekkiasiointi – Suomi.fi(siirryt toiseen palveluun)

Sähköiset viestit (Suomi.fi -viestit)

Miten toimit, kun haluat tehdä valtuutuksen palvelupisteellä?

  1. Tutustu puolesta asioinnin esitteeseen ja hyvinvointialueen avustettu valtuuttaminen -lomakkeeseen (linkki alla). Esitteitä ja lomakkeita saat sote-keskusten ja Satasairaalan infopisteiltä tai tulostamalla sata.fi -verkkosivulta. Lomake on tarkoitettu ainoastaan Satakunnan hyvinvointialueen palvelupisteillä asioimiseen. Sitä ei voi postittaa Digi- ja väestötietoviraston palveluun tai käyttää muuhun tarkoitukseen.
  2. Sovi valtuutuksesta omaisen tai läheisesi kanssa ja täytä paperinen valtuutuslomake. Voitte täyttää sen myös yhdessä. Valtuutusta varten tarvitset hänen henkilötunnuksensa.
  3. Varaa aika soittamalla hyvinvointialueen palvelupisteeseen. Valtuutuksen tekeminen edellyttää valtuuttajan henkilökohtaisen käynnin palvelupisteellä.
  4. Saavu palvelupisteeseen sovittuna aikana. Ota mukaasi virallinen henkilöllisyystodistus (henkilökortti tai voimassa oleva passi) ja täytetty valtuutuslomake. Jos sinulla ei ole virallista henkilöllisyystodistusta, ota mukaasi esimerkiksi voimassa oleva ajokorttisi tai viimeksi voimassa ollut kuvallinen todistus. Valtuutettavan henkilön ei tarvitse tulla palvelupisteelle.
Jos et voi käydä palvelupisteellä tekemässä valtuutusta

Voit myös tehdä valtuutuksen digitaalisella hakemuksella Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-valtuudet -sivulla: Digitaalisella hakemuksella valtuuttaminen – Suomi.fi(siirryt toiseen palveluun)

Digi- ja väestötietoviraston digitaalisella valtuushakemuksella voit valtuuttaa laajemmin myös esimerkiksi veroasiointiin ja ajoneuvoihin liittyvään asiointiin. Lisätietoja löydät Suomi.fi-verkkopalvelusta: Valtuusasiat – Suomi.fi(siirryt toiseen palveluun)

Hyvinvointialueen palvelupisteet

Satasairaala
Sairaalantie 3, Pori
Ajanvaraus arkisin kello 8–16
puhelin 02 627 7007

Länsi-Porin sote-keskus
Maantiekatu 31, Pori
Ajanvaraus arkisin kello 8–16
puhelin 044 701 3213

Rauman sote-keskus
Steniuksenkatu 2, Rauma
Ajanvaraus arkisin kello 8–16
puhelin 041 732 1203