Siirry sisältöön

Johanna näkee kansan koko kuvan ja vastaa arvostavasti jokaiselle – ”Mikään kysymys ei yllätä, eikä jää selvittämättä”

Uutinen

Kun sinä kysyt, etsii Johanna vastauksen. Hyvinvointialueen asiakaspalvelun kanavissa diginä ja livenä ratkaisu löytyy. Yksi kysymys chatissa toistuu usein.

Johanna Santala ja kuusi muuta asiakaspalveluneuvojaa auttavat monessa hyvinvointialueen asiointikanavassa. Kuva: Vesa Saivo

Johanna Santalalla on kuulokkeet päässä ja sormet näppäimistöllä. Häneltä on juuri kysytty täydentävän toimeentulotukihakemuksen täytöstä chatissa.

Info-tiskille kävelee pian eläkeläisrouva, jolle Sata-sovellus ei ole vielä tuttu. Kohta on. Johannan työ hyvinvointialueen asiakaspalveluneuvojana on vastata, opastaa, neuvoa ja auttaa.

”Aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Vastaamme satoihin kysymyksiin viikossa.”

Asiakaspalveluneuvoja tulee usein tiskin takaa selvittämään asiakkaan ongelmaa hänen kanssaan yhdessä. Kuva: Vesa Saivo

Rohkeasti digikanaviin

Ota digikanavissa yhteyttä sote-keskukseen tai -pisteeseen. Kun satakuntalaista kehotetaan toimimaan näin, mitä se sitten tarkoittaa käytännössä? Johanna vastaa.

”Jos asiasi ei ole kiireellinen, lähetä Sata-sovelluksessa kiireetön viesti omaan sote-keskukseen tai -pisteeseen. Jos tarvitset terveyteesi liittyvissä asioissa apua, valitse sovelluksen Terveyspalvelu chat. Hätätilanteissa soita 112.”

Jos Sata-sovellus ei vielä omasta puhelimesta löydy, kannattaa se ladata viimeistään nyt.

Johanna ja kuusi muuta hyvinvointialueen asiakaspalveluneuvojaa opastavat tarvittaessa kädestä pitäen, miten se tehdään. Ihmisiä rohkaistaan käyttämään digitaalista asiointia.

”Ei se ollutkaan niin vaikeaa kuin luulin, toteaa moni, kun asiointia diginä on kokeiltu yhdessä.”

Sata-sovelluksen Terveyspalvelu chatissa aloitat asioinnin vastaamalla, mitä oireita sinulla on. Kuva: Vesa Saivo

Vinkki Hyvinvointialueen nettisivuilla on chatit teemoittain. Asiakaspalvelu chatissa voit kysyä vaikka sovelluksen lataamisesta, varmistaa ajanvarauksesi tai kysyä neuvoa, minne sinun kannattaisi olla yhteydessä.

Millainen on Sata-alueen chat? Katso video:

Kiitos, kun neuvoit!

Johanna kannustaa kaikkia kokeilemaan hyvinvointialueen digitaalisia asiointikanavia ja kysymään niiden käytössä tarvittaessa neuvoja. Eikä hätää, vaikka kysymys livahtaisi ”väärään” paikkaan. Jokaista väylää pitkin saa lopulta vastauksen, sillä asiakaspalveluneuvojat eivät jätä kysyjää tyhjän päälle.

”Ohjaamme kaikissa kanavissa asiakkaan aina oikean avun luo pompottelematta häntä luukulta toiselle.”

Vinkit digiasioinnista ovat toimineet. Se näkyy Länsi-Porin sote-keskuksen (Maantiekadun) infossa lyhentyneinä jonoina.

”Monesti asiakas huomaa itse, kuinka kätevää on asioida diginä. Harva käy enää pankissakaan”, Johanna vertaa.

Tiesitkö? Osassa chateista palvellaan myös ilta-aikaan.

Sunshine. Sitä nimitystä kollegat Johannasta käyttävät. ”Haluan olla positiivinen ja hymyillä. Hymy välittyy puhelimessakin.” Kuva: Vesa Saivo

Selvitän ja palaan asiaan

Digitaalisia palveluita kehitetään hyvinvointialueella koko ajan. Asiointikanavat ovat lisääntyneet ja palvelut uudistuneet.

”Emme mekään aina vastausta heti tiedä. Kerromme sen myös kysyjälle, lupaamme selvittää vastauksen ja palata asiaan. Huumori usein auttaa.”

Johannalla on halu auttaa. Hän selvittää mitä moninaisempiin kysymyksiin vastauksia ratkaisukeskeisesti ja hyväntuulisesti. Saman tunteen hän haluaa välittää digikanavissa kysymyksiä esittävälle ihmiselle.

”Hymy välittyy kanavasta riippumatta. Olennaista on kuunnella ihmistä ja ymmärtää kuulemansa. Joillekin voimme olla päivän ainoa sosiaalinen kontakti.”

Vinkki Digiasiointia tukemaan on julkaistu ohjevideoita(siirryt toiseen palveluun). Tutustu videoiden avulla chatiin, mobiiliapuriin, digitaaliseen perhekeskukseen ja hyvinvointimajakkaan.

Sata-alueen nettisivuilla on painike ’Chat ja yhteydenottopyyntö’, josta pääsee etenemään eri asiointikanaviin. Kuva: Vesa Saivo

Varattu aika, minne mennä?

Tätä kysymystä asiakaspalvelutiskillä tai chatissa tiedustellaan eniten: Saanko labravastaukseni?

”Niitä ei meidän kauttamme saa. Omat tulokset näkee esimerkiksi Sata-sovelluksesta vahvan tunnistautumisen jälkeen”, Johanna vastaa.

Usein kysytään myös lääkäriajan varaamisesta.

”Myös ajanvaraus hoituu digitaalisella asioinnilla tai puhelimella. Jos oma, jo varattu aika on unohtunut, sen tiedot voimme kysyjälle tarkistaa.”

Sovellus on yllättänyt monet käyttäjät.

”Osassa chateista palvellaan myös ilta-aikaan. Siitä moni on yllättynyt iloisesti.”

Johanna Santala vastaa puhelinvaihteeseen, tekee puolesta-asioinnin valtuutuksia ja jakaa hoitotarvikkeita. ”Opin joka päivä uutta. On ihana saada asiakas hymyilemään ja lähtemään hyväntuulisena.” Kuva: Vesa Saivo

Digiasiointi Sata-alueella

Sata-alueen digipalvelut ovat käytössäsi sata.fi-verkkosivulla ja mobiilisti Sata-sovelluksessa (lataa puhelimeesi sovelluskaupasta).

Digitukea on tarjolla:

  • digitaalisten palveluiden ohjevideot sata.fi verkkosivuilla
  • asiakaspalvelu chatissa
  • puhelimitse 02 62771
  • asioimalla paikan päällä
Digituen kehittäminen on osa Kestävän kasvun Satakunta 2 -hanketta, jonka rahoitus tulee EU:n elpymisvälineestä (Next Generation EU).