Sata-alueen Rauman sote-keskuksessa uusi toimintamalli: Pikapoli parantaa hoidon saatavuutta
Rauman sote-keskuksessa on tänä keväänä otettu käyttöön uusi, henkilöstön kanssa kehitetty toimintamalli nimeltään Pikapoli. Mallin tavoitteena on parantaa hoidon saatavuutta puolikiireellisissä asioissa ja hyödyntää tehokkaasti henkilöstön osaamista ja resursseja.
Pikapolin idea sai alkunsa jo ennen koronapandemiaa, mutta hanke jäi tauolle pandemian ajaksi. Tänä vuonna projekti otettiin uudelleen työn alle, ja suunnittelupalaveri järjestettiin helmikuun lopussa. Varsinainen toiminta käynnistyi 14. huhtikuuta 2025.
Pikapoli toimii tällä hetkellä arkisin; maanantaisin ja tiistaisin klo 8.00 – 15.00 ja keskiviikosta perjantaihin aamupäivisin. Toimintaa on tarkoitus laajentaa tarpeen mukaan kokopäiväiseksi jokaiselle arkipäivälle. Resursseina ovat kaksi kokenutta hoitajaa sekä lääkäri, joka toimii konsulttina hoitajien vieressä sijaitsevassa tilassa.
– Hoitajat voivat tutkia ja hoitaa esimerkiksi pitkittyneitä flunssia, iho-ongelmia tai korva- ja nielu tulehduksia. Jos tarvitaan lääkärin määräämiä lääkkeitä, lääkäri konsultoi tapausta paikan päällä, kertoo vastuuyksikön päällikkö Satu-Terhi Kanerva.
Asiakaspalautetta on saatu runsaasti, ja se on ollut erittäin positiivista. Asiakkaat pääsevät nopeasti hoitajien vastaanotolle ja asia hoidetaan alusta loppuun saakka tehokkaasti.
– Hoitajat ja lääkärit ovat kokeneet uuden mallin sisällöllisesti monipuoliseksi. Se lisää työhyvinvointia ja tuo vaihtelua arkeen, Kanerva iloitsee.
Pikapoli perustuu erityisesti kokeneiden hoitajien osaamiseen ja päätöksentekotaitoon. Asiakkaita ohjataan malliin myös kiirevastaanoton kautta. Tällä hetkellä Pikapolilla on noin 100 vastaanottoaikaa viikossa, ja määrää pyritään kasvattamaan jatkossa kysynnän mukaan.
– Minusta tuntuu todella hyvältä, että henkilöstömme kokee tästä uutta voimaa ja onnistumisia. Samalla parannamme hoidon saatavuutta, Kanerva sanoo hymyillen.