Siirry sisältöön

Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2024 aluevaltuuston käsittelyyn

Uutinen

Tarkastuslautakunta on kokouksessaan 6.5.2025 saattanut aluevaltuustolle tiedoksi vuoden 2024 arviointikertomuksen, joka käsitellään tilinpäätöksen yhteydessä aluevaltuuston kokouksessa 9.6.2025.

Lautakunnan lakisääteisenä tehtävänä on arvioida, ovatko aluevaltuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet hyvinvointialueella ja -konsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Arviointisuunnitelman mukaisesti lautakunta on käsitellyt muun muassa lasten, nuorten ja perheiden palveluja, erityis- ja sairaalapalveluja, aikuisten palveluja, tiedolla johtamista, digitaalisia palveluja, hyvinvointialueen toimintaa ja taloutta sekä johtamista. Arvioinnin näkökulmana on ollut toiminnan kehittäminen.

Arvioinnissaan lautakunta toi esille haasteita, joita ovat esimerkiksi organisaation toimintaa haittaavat puutteet tiedolla johtamisessa ja sitä tukevissa järjestelmissä, rahoituksen riittämättömyys ja valtion asettamista säästötoimista aiheutuvat lisäpaineet. Muutosohjelmaan liittyvät haasteet jakautuvat taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseen ja palvelutuotannon toteutumiseen. Uusi vammaispalvelulaki tuo mukanaan merkittäviä muutoksia, ja psykiatrisen laitoshoidon ja lastensuojeluasiakkuuksien määrät ovat Satakunnassa muuta maata korkeammat. Henkilöstön saatavuus on joissakin ammattiryhmissä haasteellista. Työhyvinvointiin liittyvissä kyselyissä ja muutosjohtamisraporteissa on noussut esiin kehittämistarpeita.

Myönteisinä havaintoina lautakunta toi esiin, että palvelut toteutettiin kaikilla toimialueilla pääosin suunnitellusti. Tilinpäätöksen alijäämä jäi pienemmäksi kuin talousarviossa oli arvioitu, ja tilikauden tulostavoite saavutettiin kaikilla muilla toimialueilla paitsi lasten, nuorten ja perheiden palveluissa, joissa tavoite ylittyi vain niukasti. Kehittämistyö toiminnan parantamiseksi jatkui kaikilla toimialueilla. 

Satasairaala (ent. Satakunnan keskussairaala) sijoittui ensimmäiseksi valtakunnallisessa tuottavuusvertailussa. Perusterveydenhuollossa hoitoonpääsy toteutui hyvin: 92 % potilaista pääsi hoitoon 0–14 vuorokaudessa. Yhteinen asiakastietojärjestelmä otettiin käyttöön, ja digitaalisia palveluja täydennettiin Sata-sovelluksen myötä.

Arviointikertomukseen voi tutustua tästä.