Asiakas- ja potilastiedot liikkuvat jatkossa saumattomasti Satakunnan hyvinvointialueella
Satakunnan hyvinvointialueella on otettu käyttöön kaksi koko hyvinvointialueen laajuista tietojärjestelmää – sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä sekä terveydenhuollon potilastietojärjestelmä.
Uudistuksen myötä satakuntalaisille mahdollistuu yhdenvertainen ja sujuvampi palvelukokonaisuus. Aiemmin asiakkaan tietoja saattoi olla useammassa järjestelmässä, riippuen palveluista ja missä kunnassa hän oli asioinut. Nyt hoidon jatkuvuuden seuranta on ketterämpää, kun terveystiedot löytyvät perusterveydenhuollon ja erityis- ja sairaalapalveluiden yhteisestä järjestelmästä ja sosiaalihuollon asiakastiedot hyvinvointialueen yhtenäisestä asiakastietojärjestelmästä. Tämän myötä hoidon suunnittelu ja laatu paranevat, kun tiedot näkyvät ja kulkevat ammattilaisten välillä koko hyvinvointialueella saumattomasti.
Sosiaalihuollon yhtenäinen asiakastietojärjestelmä otettiin käyttöön reilu puoli vuotta sitten marraskuussa 2024 ja terveydenhuollon yhtenäinen potilastietojärjestelmä 10. toukokuuta 2025 alkaen.
Hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa vuoden 2023 alussa alueella toimi yhteensä kuusi eri asiakastietojärjestelmää ja neljä potilastietojärjestelmää, joita eri kunnat ja kuntayhtymät olivat käyttäneet ennen hyvinvointialuetta. Lisäksi suun terveydenhuollossa käytettiin kolmea erillistä järjestelmää. Suurimpien asiakas- ja potilastietojärjestelmien lisäksi ammattilaisten käytössä oli muutama pienempi tietojärjestelmä asiakas- ja potilastietojen kirjaamiseen.
– Aikaisemmin tietojärjestelmäkenttä oli pirstaleinen: asukkaiden tiedot eivät liikkuneet ja ammattilaiset joutuivat käyttämään työssään useampia eri järjestelmiä. Jatkossa asukkaiden tiedot liikkuvat sujuvammin ja järjestelmien kehityksessä huomioidaan koko hyvinvointialue, kertoo ICT- ja digijohtaja Jani Lavonen.
Yhtenäisen asiakastietojärjestelmän käyttöä on opeteltu kohta puoli vuotta ja käyttö on tuottanut mm. yhtenäistä ja vertailtavaa tietoa sosiaalihuollon palveluista. Terveydenhuollon järjestelmän opettelu voi tuoda hetkellisiä viivästyksiä palveluissa, kun ammattilaiset opettelevat uuden ohjelman käyttöä. Viivettä voi syntyä erityisesti Huittisten, Keski-Satakunnan ja Säkylän palveluissa, joissa Terveys Lifecare –ohjelma on ammattilaisille täysin uusi.
– Yhtenäisiä järjestelmiä on odotettu pitkään, mutta vie tietysti aikaa, että järjestelmiä opitaan käyttämään luontevasti. Haluan kiittää ammattilaisiamme joustavuudesta järjestelmäuudistusten aikana, sanoo sote-johtaja Sari Rantanen.
Asiakas- ja potilastietojärjestelmien hankinnat aloitettiin yhteistyössä in-house-yhtiö 2M-IT:n kanssa vuonna 2022. Hankinnat saatiin päätökseen keväällä 2024. Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmäksi kilpailutettiin Tietoevry Oyj:n toimittama Sosiaali Lifecare-asiakastietojärjestelmä ja Terveydenhuollon potilastietojärjestelmäksi Tietoevry Oyj:n toimittama Terveys Lifecare-potilastietojärjestelmä. Käyttöönotot aloitettiin keväällä 2024 ja marraskuussa 2024 hyvinvointialueella oli käytössä koko alueen yhtenäinen asiakastietojärjestelmä sekä 10. toukokuuta 2025 alkaen koko hyvinvointialueen laajuinen potilastietojärjestelmä.