Tekoäly tulee töihin – hankkeessa testataan, missä tekoäly voi auttaa
Satakunnan hyvinvointialue kehittää tekoälyn avulla uusia ratkaisuja osana Kestävän kasvun Satakunta 2 -hanketta. Hankkeessa testataan useita tekoälyavusteisia järjestelmiä, joiden tavoitteena on lisätä asukkaiden palvelujen saatavuutta, saavutettavuutta ja osallisuutta, ammattilaisille uusia tehokkaampia työkaluja sekä edistää tekoälyn hyödyntämistä palvelujen kehittämisessä.
HR-Helppi nopeuttaa työsuhdeneuvontaa
Yksi kehityskohteista on HR-Helppi, palvelussuhdeasioihin vastaava tekoälyagentti. Ratkaisua testataan ensivaiheessa esihenkilöiden ja päällikköjen tukena. Tavoitteena on vastata toistuviin kysymyksiin nopeasti ja tarkasti, esimerkiksi sisäisten palvelussuhteeseen liittyvien ohjeistusten avulla. Pilotoitavan ratkaisun ja toimintamallin avulla halutaan vapauttaa henkilöstön työaikaa ja parantaa palvelun saavutettavuutta koko organisaatiossa.
Voisiko tekoäly tunnistaa ylipainon kehittymisen sekä sen liitännäissairauksien riskiä?
Toinen merkittävä kokeilu liittyy väestön palvelutarpeen ennakointiin neuvolapalveluissa. Tekoälypohjainen malli arvioi lasten ylipainon kehittymisen ja liitännäissairauksien riskiä 2–5 vuoden päähän sekä niihin liittyvää palvelutarvetta asiakassegmenttitasolla. Tavoitteena on tukea tiedolla johtamista ja kohdentaa hyvinvointiohjausta vaikuttavasti jo varhaisessa vaiheessa.Mallin suunnitteluvaihe on määritelty ja testausvaiheeseen siirtymistä suunnitellaan.
Botti vastaamassa – testissä uusi asiakaspalvelun kumppani
Asiakaspalvelun kehittämisessä kokeillaan chatbot-ratkaisua, jota testataan ensivaiheessa testiympäristössä. Tavoitteena on vähentää rutiininomaista työtä, lisätä itsepalvelumahdollisuuksia ja nopeuttaa vastauksia ei-hoidollisiin kysymyksiin. Chatbotin koekäytön tulokset ohjaavat lopullisen tuotantoversion suunnittelua.
Sosiaalihuoltoon tekoälyassistentti?
Hankkeessa on selvityksessä, voitaisiinko sosiaalihuollon asiakastapaamisissa kokeilla tekoälyavusteista kirjaamista. Tekoälyratkaisun hyödyntämisellä tavoiteltaisiin sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamiseen käytettävän ajan säästämistä varsinaiseen asiakaskohtaamiseen. Sosiaalihuollossa kirjaamista on paljon ja asiakastilanteet saattavat olla haastavia.
Tekoälyratkaisun avulla ammattilaiset voivat keskittyä asiakkaan tilanteeseen ja tekoälyassistentin tuottaman kirjausluonnoksen läpikäynti voi selkeyttää tilannetta myös asiakkaalle itselleen. Tekoälysovellus voisi varmistaa, että kaikki oleellinen tieto on kirjattu rakenteisessa muodossa asiakastietojärjestelmään. Myös kirjausten laatu ja ajantasaisuus voisivat parantua tekoälyratkaisun avulla.
Tavoitteena osaamisen kasvu ja kulttuurin muutos
Kaikkien kokeilujen yhteisenä tavoitteena on lisätä tekoälyn hyödyntämistä ja tekoälyosaamista Sata-alueella, testata konkreettisia ratkaisuja ja valmistautua kulttuurimuutokseen, jossa tekoäly on luonteva osa arkea. Kokemuksia kerätään, arvioidaan ja jaetaan, jotta parhaat käytännöt voidaan ottaa käyttöön ja jalkauttaa Sata-alueella.
“Tekoälykehitys ei ole vain teknologiaa, vaan myös keino muuttaa tekemisen tapaa, vahvistaa osaamista ja tehdä palveluista käyttäjälähtöisempiä”, summaa projektipäällikkö Jenni Santavirta.
