Nopeaa ja vaikuttavaa apua digitaalisesta sote-keskuksesta
Sata-alueen digitaalinen sote-keskus aloitti toimintansa loppuvuonna 2024. Sairaanhoitajat Amanda Niemi ja Marika Mäkelä päättivät tarttua mahdollisuuteen ja siirtyivät kivijalkatyöskentelystä digimaailmaan.
Työpäivä digitaalisen sote-keskuksen Terveyspalvelu-chatissa alkaa aamuvuorossa ennen aamukahdeksaa, sillä chat aukeaa kello 8.00. Asiakasvirta on melko tasainen läpi päivän, mutta tietyt ajankohdat esimerkiksi aamulla ja lounasaikaan toistuvat ruuhkaisempina. Ilta-ajat ovat toistaiseksi olleet chatissa rauhallisempia, sillä kaikki asiakkaat eivät vielä tiedä, että palvelu on avoinna arki-iltaisin aina klo 22 asti.
– Meillä on kunnianhimoinen palvelulupaus, jonka mukaan asiakas saa yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen 10 minuutissa. Tässä olemme pääsääntöisesti onnistuneet ja jonotusajat hoitaja-chattiin ovat olleet toistaiseksi varsin lyhyitä, Marika ja Amanda kuvaavat.
Ammattitaidon kasvua digimaailmassa
Vaikka työskentely digimaailmassa eroaa monin tavoin kivijalkatyöskentelystä, on niillä myös paljon yhteistä. Kaksikko kokee digipuolen työskentelyn kasvattaneen heidän ammattitaitoaan, sillä jokainen päivä chatissa on erilainen.
– Asiakkaita on vauvasta vaariin ja asiakkaan huolien ja ongelmien laajuus vaihtelee merkittävästi. Työskentely digimaailmassa on vahvistanut päätöksentekokykyä, sillä itsenäinen työskentelymuoto tuo on vastuuta ja edellyttää kykyä laajaan hoidontarpeen arvioon, Amanda kuvaa.
– Digimaailmassa työskentely on kehittänyt reaktionopeutta, sillä oikeanlaisten kysymysten esittämisen merkitys korostuu. Myös yhteistyötaidot kollegojen kanssa ovat kehittyneet, sillä yhteistyötä tehdään sekä digipuolella, että kivijalassa työskentelevien kanssa, Marika täydentää.

Etätyön edut: tehokkuus ja rauhallinen ympäristö
Terveyspalvelu-chatin sairaanhoitajat ja lääkärit työskentelevät etänä eri puolilta Satakuntaa. Amanda työskentelee Jämijärveltä käsin, Marika Raumalta. Kivijalassa työskentelyyn tottuneelle kaksikolle muutos etätyöhön on ollut suuri, mutta mielekäs.
– Minulla oli Rauman kiireettömällä vastaanotolla kiva työ, tuttu asiakaskunta ja upea työyhteisö. Pohdin: miten tässä käy, kannattaako vaihtaa, totunko etätyöhön. Voin kuitenkin todeta viihtyneeni enemmän kuin hyvin ja työskenteleväni jopa tehokkaammin kotoa käsin. Digissä työskentelevä tiimimme on mielettömän kiva, osaava ja avulias, Marika kertoo.
Myös Amanda punnitsi uransa uutta suuntaa tarkoin.
– Työskentelin aiemmin Kankaanpäässä kiire/kiireettömällä vastaanotolla ja ajattelin, ettei etätyöskentely ole minua varten. Päätin kuitenkin antaa muutokselle mahdollisuuden ja yllätyksekseni olen todella nauttinut etätyön mukanaan tuomasta rauhallisemmasta työympäristöstä. Olen myös huomannut, että etätöissäkin on mahdollista saavuttaa yhteenkuuluvuuden tunne. Vaikka emme ole fyysisesti läsnä toistemme työpäivissä, tiedän tiimin olevan tukena ja apuna tarvittaessa, Amanda kuvaa.

Asiakasmäärät nousussa
Digitaalinen sote-keskus käynnisti toimintansa 3.12.2024 ja sen asiakasvirrat ovat nousseet tasaisesti. Kuluneen 4,5 kuukauden aikana chatissa on otettu yhteyttä jo yli 15 000 kertaa. Hiljattain rikottiin chatin oma kävijäennätys, kun maanantaina 24.3. chat palveli yhteensä 340 asiakasta yhden päivän aikana.
Asiakkaiden palaute digitaalisista palveluista on ollut positiivista.
– Positiivista palautetta tulee paljon ja digi palvelumuotona on selvästi kysytty ja tarpeellinen vaihtoehto perinteisten palvelumuotojen ohella. Harmitusta on tullut lähinnä siitä, että 12–17-vuotiaan puolesta ei ole mahdollista asioida. Nämä asiat voi edelleen hoitaa asioimalla kivijalassa, Marika kertoo.
Entä millaisia vinkkejä kaksikko antaisi niille, joita digimaailman mahdollisuudet kiinnostavat?
– Muutokseen usein liittyy epävarmuutta, mutta kannustamme kokeilemaan ennen jyrkkiä arvioita. Joskus vanhasta luopuessaan voi saada tilalle parempaa. Maailma ja sen eri yhteisöt digitalisoituvat, ja se on myös terveydenhuollon tulevaisuutta, he kertovat.
Mikä?
Digitaalinen sote-keskus, jonka osa Terveyspalvelu-chat on. Terveyspalvelu-chatissa sairaanhoitajat ja lääkärit vastaavat asiakkaiden terveyshuoliin. Palvelulupauksena on, että chatin kautta tavoittaa terveydenhuollon ammattilaisen kymmenessä minuutissa. Chatissa on mahdollisuus myös videovastaanottoon.
Missä?
Digitaalinen sote-keskus toimii Sata-sovelluksessa tai hyvinvointialueen verkkosivuilla osoitteessa sata.fi. Sovelluksen voi ladata sovelluskaupasta tai asioida osoitteessa sata.fi.(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Milloin?
Digitaalinen sote-keskus palvelee asiakkaitaan chatissa arkisin klo 8–22. Digitaalisessa sote-keskuksessa voi esimerkiksi myös lähettää ja vastaanottaa kiireettömiä viestejä sekä täyttää erilaisia kyselyitä ja lomakkeita.

Digitaalisia palveluita kehitetään RRP4-hankkeessa, jota rahoitetaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).