Mikä muuttuu terveyspalveluissa? Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia
Terveyspalveluissa tapahtuu muutoksia, joilla tavoitellaan taloudellisesti kestäviä ja monimuotoisia ratkaisuja. Mikä sitten muuttuu ja mitä se tarkoittaa minun arkeeni? Lue tästä jutusta tavallisimmat kysymykset ja vastaukset niihin.
Miten pääsen lääkäriin?
Jos tarvitset lääkärin hoitoa, voit soittaa oman kuntasi sote-pisteen puhelinajanvaraukseen, kuten tähänkin asti. Terveydenhuollon ammattilainen arvioi tilanteesi ja ohjaa sinut tarvittaessa lääkäriin ja muiden tarvittavien palveluiden piiriin. Kattavat palvelut ovat tarjolla sote-keskuksissa, joita on Sata-alueella kahdeksan.
Voit myös asioida kätevästi digitaalisessa sote-keskuksessa. Lataa älypuhelimeesi tai tablettiisi sovelluskaupasta Sata-sovellus tai mene verkkosivullamme digitaaliseen sote-keskukseen(siirryt toiseen palveluun) ja ota digitaalisesti yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen. Voit kirjoittaa tilanteestasi chatissa tai jättää viestin, johon terveydenhuollon ammattilainen vastaa. Usein ongelma ratkeaa jo tämän yhteydenoton kautta, mutta tarvittaessa sinut ohjataan käymään lääkärissä tai muussa palvelussa.
Jos asiasi on kiireinen ja ajattelet, että tarvitset hoitoa päivystyksessä, soita ensin päivystysavun puhelinnumeroon 116 117. Terveydenhuollon ammattilainen arvioi tilanteesi ja voit saada hoito-ohjeet jo puhelimessa. Tarvittaessa hän ohjaa sinut hakeutumaan päivystykseen.
Hätätilanteessa soita aina 112.
Onko minulla enää omahoitajaa?
Jos tarvitset usein palveluita (jos sinulla on esimerkiksi perussairaus, joka vaatii säännöllistä kontaktia terveydenhuoltoon), sinulla on vastuutyöntekijä. Voit olla häneen yhteydessä kuten tähänkin asti.
Jos käytät vain satunnaisesti terveyspalveluita (tarvitset esimerkiksi silloin tällöin lääkereseptin äkilliseen infektioon), et tarvitse omaa vastuutyöntekijää, joka tuntee koko terveyshistoriasi. Saat kuitenkin hyvää hoitoa juuri siinä hetkessä kuin tarvitset.
Mikä on sote-keskus ja mikä on sote-piste
Aluevaltuuston päätöksellä Sata-alueella on 8 sote-keskusta, jotka tarjoavat laajoja palveluita. Sote-keskuksessa on esimerkiksi lääkärin ja hoitajan vastaanotot ja laboratoriopalveluita. Sote-keskukset sijaitsevat Raumalla, Ulvilassa, Harjavallassa, Eurassa, Huittisissa, Kankaanpäässä sekä Porissa, jossa on kaksi sote-keskusta.
Muissa kunnissa on sote-pisteet, joissa on tarjolla rajoitetusti sosiaali- ja terveyspalveluita 1-5 päivänä viikossa.
Mikä on digitaalinen sote-keskus?
Digitaalisessa sote-keskuksessa(siirryt toiseen palveluun) voit asioida etänä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Lataa älypuhelimeesi tai tabletille Sata-sovellus tai mene osoitteeseen sata.fi kohtaan Asioi digitaalisesti. Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista joko pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.
Voit kirjoittaa asiasi chattiin ja terveydenhuollon ammattilainen vastaa sinulle 10 minuutin kuluessa chatin aukioloaikana. Jos asiasi voi odottaa, kirjoita sovelluksen kautta viesti ja terveydenhuollon ammattilainen vastaa sinulle kolmen arkipäivän kuluessa.
Tavoitteena on, että ongelmasi saadaan hoidettua kerralla, mutta tarvittaessa sinut ohjataan käymään esimerkiksi lisätutkimuksissa tai fyysisellä lääkärin vastaanotolla.
Mitä ovat liikkuvat palvelut?
Liikkuvat palvelut tuovat sote-palvelut lähelle sinua. Meillä on esimerkiksi liikkuva näytteenottoauto, jossa pääsee ajanvarauksella esimerkiksi verikokeeseen lähellä omaa kotia silloin, kun auto pysähtyy sinua lähellä olevassa paikassa.
Helmikuussa 2025 otetaan käyttöön suun terveydenhuollon vastaanottovaunu. Vaunuvastaanotolla voidaan hoitaa potilaita kuten perinteiselläkin vastaanotolla. Vain erikoishammaslääkärien antamaa hoitoa, kuten kirurgia, ei vaunuvastaanotolla ole mahdollista tehdä.
Lue lisää
Lue lisää terveyspalveluiden muutoksista: