Turvallisuutta ja varmuutta päivystyksellisiin tilanteisiin ikääntyneiden palveluissa Satakunnassa
Hätätilannevastaavat turvaavat arkea
Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelut ovat ottaneet käyttöön uuden toimintamallin päivystyksellisten tilanteiden tunnistamiseksi ja hallitsemiseksi. Jokaisessa tiimissä tai yksikössä nimetään tehtävään hätätilannevastaava, joka koulutuksen käytyään perehdyttää yksikössä muut ammattilaiset saamansa koulutuspaketin avulla.
Simulaatiokoulutuksissa, joissa hyödynnetään VR-teknologiaa, harjoitellaan todentuntuisia hätätilanteita. Tämä tuo lisää varmuutta ja osaamista hoitotyöhön.
”Toimintamalli on avainroolissa parantamassa hoidon turvallisuutta ja toimintavarmuutta. Koulutusten avulla akuutit tilanteet pystytään ennakoimaan, tunnistamaan ja hoitamaan paremmin”, kertoo hankekoordinaattorit Mirka-Mari Moglia ja Sam Fagerlund.
Miksi uudistus on tärkeä?
Vuonna 2023 tehdyssä kartoituksessa selvisi, että ikääntyneiden palveluiden yksiköissä on haasteita päivystyksellisten tilanteiden tunnistamisessa ja hallitsemisessa. Selvien toimintamallien ja koulutuksen puutteet, harvinaisista tilanteista johtuva epävarmuus sekä yöaikaisen tuen puuttuminen lisäsivät selvityksen perusteella hoitohenkilöstön kuormitusta. Selvityksessä korostui ennakoivan hoitosuunnitelman ja selkeän konsultaatiotuen tarve. Hätätilannevastaava-toiminnalla tahdottiin vastata näihin haasteisiin.
Koulutusten aikataulu ja toteutus
Hätätilannevastaavien koulutukset järjestetään Satasairaalan simulaatiokeskuksessa pienryhmissä.
Alueittain ja yksikkötyypeittäin porrastetut koulutukset jatkuvat vuoteen 2027 asti, jolloin tarvittava henkilöstö on kouluttettu. Koulutuksesta saa kolmen vuoden pätevyyden, eli vuonna 2028 koulutukset alkavat taas alusta.
”On hienoa nähdä, miten käytännönläheinen koulutus lisää henkilökunnan valmiuksia ja itseluottamusta tilanteiden hallinnassa”, kertovat kotihoidon päälliköt Katja Lehtonen ja Miia Kivimäki
Yhteinen tavoite: turvallisempi arki
Tavoitteena on, että jokaisessa yksikössä on motivoitunut hätätilannevastaava, joka toimii osaamisen ylläpitäjänä ja kehittäjänä. Näin ikääntyneiden palveluiden asiakkaat voivat luottaa saavansa turvallista ja tarkoituksenmukaista hoitoa kaikissa tilanteissa.
Hyvinvointialueen kehittämistoimet ovat askel kohti laadukkaampaa ja sujuvampaa palvelua. Toiminnan seurannalla ja palautteella varmistetaan, että uudistukset vastaavat käytännön tarpeisiin ja parantavat palveluita pitkäjänteisesti.