Hoidon jatkuvuutta ja digitaalisia palveluja kehitetään osana Sata-tiimimallia
Sata-tiimimallin kehittämistä jatketaan tiimimallin ja hoidon jatkuvuus -mallin sekä digitaalisten palveluiden kehittämisen yhdistelmänä.
Sata-tiimimallin tavoitteena on, että sama ammattilainen hoitaa pitkään palveluita tarvitsevan asiakkaan asioita. Hoidon jatkuvuudessa on olennaista, että pitkään palveluita tarvitseva asiakas vastuutyöntekijään saa suoraan helposti yhteyden puhelimitse.
Pitkään palveluja tarvitsevan asiakkaan kohdalla tuttu ammattilainen arvioi aina tarvitaanko fyysistä tapaamista. Asiakkaan tarpeita hoitaa tutun ammattilaisen kanssa tiimi, joka antaa tarpeen mukaista tukea asiakkaan hoitoon. Tiimimallissa useat eri sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset työskentelevät tiiviisti yhdessä pitkään palveluita tarvitsevien asiakkaiden tarpeiden mukaisen avun tarjoamiseksi.
Satunnaisesti palveluita käyttävillä asiakkailla ei jatkossa ole omaa vastuutyöntekijää. Heidän on helpointa ja nopeinta käyttää digitaalisen sote-keskuksen palveluita, jotka ovat käytettävissä 3.12. alkaen. Toisin sanoen älypuhelimeen tai tablettiin voi ladata Sata-sovelluksen tai mennä sata.fi-verkkosivuille kohtaan Asioi digitaalisesti. Vahvan tunnistautumisen jälkeen terveysasioita voi hoitaa vaikka kotoa käsin. Ammattilainen arvioi aina myös lähivastaanoton tarpeen.