Siirry sisältöön

Sata-alueella tehdään tärkeää muutosta – Tiivistyvän ohjauksen Muutostukiprojekti VM:n kanssa alkoi

Uutinen
muutostukiprojektin henkilöt

Satakunnan hyvinvointialue, valtiovarainministeriö (VM), sosiaali- ja terveysministeriö (STM) ja sisäasianministeriö (SM) käynnistivät yhteisesti muutostukiprojektin muutostukiprojektin, jonka tavoitteena on tukea Satakunnan hyvinvointialuetta toiminnan ja talouden tasapainottamisen ja sopeutumistoimien suunnittelussa ja toimeenpanossa. Muutostukeen osallistuminen on hyvinvointialueelle vapaaehtoista. Muutostuki ei ole lakisääteinen ohjaustoimi eikä kyse ole arviointimenettelystä.

Sata-alue lähtee projektiin avarakatseisesti. Muutostukiprojektissa on mahdollisuus avata keskustelua ja lisätä ymmärrystä puolin ja toisin. Keskustelua käydään hyvässä vuoropuhelussa ja yhteistyössä. Pyrkimys on löytää konkreettisia ehdotuksia pitkäjänteiseen toiminnan ja talouden tasapainottamiseen.

Keskustelu lähti siitä, että mitä voisimme yhdessä vielä tehdä. Pääpaino on löytää keinoja, joilla tehostetaan muun muassa jo tehtyjen toimien kustannusvaikuttavuutta, henkilöstön saatavuutta, tekoälyn käyttöä ja tiedolla johtamista. Sata-alue haluaa tuo esille huolensa aikataulun realistisuudesta perustason vahvistamisen ja toiminnallisten uudistusten toteutumisessa ja vaikuttavuudessa.

Muutokset ovat välttämättömiä, sillä Satakunnassa ei ole taloudellisesti mahdollista ylläpitää palveluita nykyisellä tavalla. Kuluneen lähes parin vuoden aikana Sata-alueella on tehty lukuisia eritasoisia toiminnan uudistamiseen liittyviä sopeuttamis- ja tehostamistoimia. Satakuntalaisten palvelut muuttuvat, monipuolistuvat ja monikanavaistuvat. Sata-alue on kehittänyt uusia palvelumuotoja ja viestinyt niistä satakuntalaisille asiakkaille.

Käynnissä olevalla sotepe-palveluiden ja palveluverkon uudistamisella vastataan kasvavaan palvelutarpeeseen, palveluiden yhdenvertaiseen saatavuuteen, henkilöstön riittävyyteen ja kustannusten kasvun hillintään. Palveluverkkoa kehittämällä turvataan satakuntalaisten palvelut ja tavoitellaan yhä laadukkaampaa monikanavaista ja verkostomaista tapaa palvella asiakkaita. Väestön palvelutarpeeseen vastaaminen on tärkeintä. Palveluverkon valmistelussa otetaan huomioon satakuntalaisten palvelutarpeet, niiden muutokset sekä tarpeiden erot.

Sata-alue on tuonut asiakkaidensa käyttöön digitaalisia ja liikkuvia palveluita. Tämä suunta on oikea myös terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) arviointiraportin mukaan. Liikkuva näytteenottoauto aloitti toimintansa kesäkuussa ja digitaalinen sote-keskus aloittaa joulukuussa 2024. Perusterveydenhuollon digipalveluiden käyttö on neljänneksi vahvinta Satakunnassa. Satasairaala on tuottavuudeltaan Suomen sairaaloista paras jo toista vuotta peräkkäin. Saamaansa palveluun satakuntalaiset ovat erittäin tyytyväisiä, sillä tekstiviestitse saatujen asiakaspalautteiden palveluiden keskiarvo on 4,6 / 5. Kahdeksan henkilöä kymmenestä suosittelisi palveluita.

Muutostukiprojekti kestää maaliskuuhun 2025 asti.