Asiakasosallisuudella tärkeä rooli työkyvyn ja työllistymisen tuen palveluiden kehittämisessä
Asiakasosallisuus parantaa vaikuttavuutta
Katja Lampi tarkastelee YAMK-opinnäytetyössään asiakasosallisuuden kokemusta Sata-alueen työkykyä ja työllistymistä tukevissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Työn keskeisenä tavoitteena on tutkia asiakkaiden kokemuksia asiakasosallisuudesta ja lisätä ymmärrystä palvelujen kehittämiseen.
Tutkimusaihe on tärkeä ja ajankohtainen, sillä asiakasosallisuutta pyritään vahvistamaan työkykyä ja työllistymistä tukevissa sosiaali- ja terveyspalveluissa Satakunnassa.
”Asiakasosallisuuden vahvistaminen on tärkeä tekijä palvelujen vaikuttavuudenparantamisessa”, kertoo työkyvyn tuen palvelujen vastuuyksikön päällikkö Maria Vanhatalo.
Kun asiakkaat pääsevät mukaan omien palvelujensa suunnitteluun, heistä tulee aktiivisia toimijoita omassa elämässään. Tämä voi puolestaan edistää työllistymistä ja hyvinvointia.
Kyselytutkimuksella tietoa asiakasosallisuudesta
Lammen tutkimus perustuu asiakasosallisuuden teoreettiseen viitekehykseen, jossa asiakkaat nähdään omien tilanteidensa asiantuntijoina. Hyvä asiakasosallisuus parantaa palvelujen vaikuttavuutta, ja asiakkaille tarjotaan mahdollisuus osallistua palvelujen suunnitteluun ja arviointiin.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka toteutettiin touko-kesäkuussa 2024. Kyselyyn osallistui 28 asiakasta eri ikäryhmistä. Kyselyssä kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia kohdatuksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisesta sekä heidän mahdollisuuksiaan vaikuttaa ja antaa palautetta palveluistaan.
Kyselyn tulokset osoittavat, että asiakasosallisuuden eri ulottuvuudet – kuten kohdatuksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen – toteutuvat Satakunnassa hyvin, mutta myös parantamisen varaa on. Avoimissa vastauksissa nousi esiin tarve parantaa asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia omiin palveluihinsa ja antaa palautetta palveluista.
”Kun asiakkaat kokevat olevansa aktiivisia toimijoita omassa prosessissaan, he sitoutuvat paremmin palveluihin ja niiden vaikutukset ovat positiivisempia”, arvioi Lampi tutkimusaineistonsa perusteella.
Tutkimusta ja kehittämistä
Lampi on tehnyt opinnäytteensä osana Työkykyohjelman laajennusta Sata-alueen Kestävän Kasvun Satakunta 2 -hankkeessa. Hankkeessa kehitetään työkyvyn ja työllistymisen tuen palveluita, asiakaslähtöisyyttä ja yksilöllisiä palvelupolkuja.
Lammen alustavat tulokset osoittavat, että suunta on oikea. Asiakasosallisuuden edistäminen on keskeistä palvelujen vaikuttavuuden parantamisessa ja asiakkaiden näkemykset ja kokemukset ovat avainasemassa palvelujen suunnittelussa ja arvioinnissa.
Lampi suosittaa asiakasosallisuuden arvioimista osaksi palvelujen vaikuttavuuden säännöllistä seurantaa, jotta asiakkaiden tarpeet voidaan huomioida entistä paremmin. Hänen työnsä tarjoaa arvokasta tietoa kehittämiseen asiakkaiden palveluiden ja hyvinvoinnin parantamiseksi. Ensi vuonna valmistuva opinnäyte tulee löytymään Theseus-palvelusta.