Siirry sisältöön

Etäkuntoutus pilotti tuo joustavuutta ikääntyneiden palveluihin Satakunnassa

Uutinen

Satakunnan hyvinvointialueella on käynnissä merkittävä muutosohjelma, joka kehittää alueen etävälitteistä hoitoa, konkretisoiden alueen strategisia tavoitteita. Sen myötä osa ikääntyneiden kuntoutuspalveluista aiotaan jatkossa toteuttaa etänä, teknologiaa hyödyntäen.

– Etäkuntoutus on uusi vaihtoehtoinen tapa, joka lisää asiakkaillemme kuntoutuksen saatavuutta, saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta. Tavoitteenamme on lisätä asiakaslähtöisesti etäpalveluita, alustaa digi- ja tukipalveluiden päällikkö Karoliina Äikäs.

Hänen mukaansa etäpalveluiden kehittämisen taustalla on ajatus palveluiden joustavuuden ja valinnanmahdollisuuksien lisäämisestä asiakkaille. Tarkoitus ei ole täysin siirtyä etäpalveluihin, sillä myös jatkossa alustava alkukartoitus tehdään fyysisesti asiakkaan kotona. Alkukartoituksen jälkeen arvioidaan voidaanko kotikäyntien ohjauksia toteuttaa etävälitteisesti.

– Ikääntyneiden etävälitteisen hoidon ja ohjauksen ansiosta ammattilaisemme pystyvät myös kohtaamaan ja palvelemaan useampaa asiakasta päivän aikana, kun matka-ajat säästyvät, Äikäs kertoo.

Muutoksen tukena verkostot

Heti alusta lähtien kehitysryhmälle oli tärkeä kuulla muiden hyvinvointialueiden kokemuksia etäpalveluista, sillä yhteinen kehitystyö nopeuttaa parhaiden käytäntöjen löytämistä.

– Pyörää ei tarvitse keksiä joka kerta uudelleen, kun voimme yhdessä kehittää valtakunnallisesti toimivan toimintamallin, Kuusisto summaa.

Etähoidon kehitysryhmä saikin positiivisen vastaanoton ja runsaasti vertaistukea eri organisaatioilta. Äikäksen mukaan myös Satakunnan hyvinvointialueen johto lähti hienosti mukaan, ja muutosohjelma toi kehitysryhmälle tietoa ja varmuutta siitä, että etäpalveluiden lisääminen on oikea suunta.

– Muutosohjelma toi meille taustatukea kun tiesimme, että tämä on se merkityksellinen juttu. Olen kiitollinen myös kaikille meidän päässä. Lähdimme rohkeasti liikkeelle ja löysimme hyvän kehitysryhmän, Äikäs kehuu.

Pilotti ikääntyneiden palveluissa

Satakunnan hyvinvointialueen pilotin tavoitteena on luoda selkeä toimintamalli etäkuntoutukselle ikääntyneiden palveluissa. Myöhemmin tätä toimintamallia voidaan mahdollisesti soveltaa tietyin muutoksin myös työikäisten palveluihin.

Pilotissa kokeillaan Remote Trainer -palvelua, jonka ideana on, että terapeutti voi keskittyä etävastaanoton aikana asiakkaan ohjaamiseen, kun palvelu näyttää harjoitteet ammattilaisen puolesta. Etäkuntoutukseen osallistuminen ei vaadi asiakkaalta erillistä etähoivan laitetta, vaan tavallinen tietokone, tabletti tai älypuhelin riittää.

Etävälitteisen kuntoutuksen kehittäminen on aloitettu ikääntyneiden palveluista, sillä säännöllisessä kotihoidossa on jo asiakaskuntaa etäpalveluiden piirissä.

– Haluamme nyt tarjota myös etävälitteistä kotikuntoutusta näiden muiden etäkäyntien lisäksi, kertoo ikääntyneiden kotona asumista tukevien kuntoutuspalveluiden esihenkilö Eeva-Kaisa Kuusisto.

Kuusiston mukaan etähoidossa on tehty kuvausta siitä, millaiset asiakkaat soveltuvat etäyhteydellä hoidettaviksi. On tutkittu, kuinka erilaiset asiakkaat vastaanottavat ohjauksen ja kykenevät toimimaan annettujen ohjeiden mukaisesti. Näkö- ja kuuloaistien toimivuus ovat tässä keskeisiä asioita.

– Tavoitteenamme on ollut tunnistaa ne asiakkaat, jotka hyötyvät teknologiasta ja etävälitteisestä palvelusta, Kuusisto tiivistää.

Satakunnan
hyvinvointialueen etäkuntoutus pilotti lyhyesti

  • Pilotti toteutetaan aikavälillä 1.10.24-31.3.25.
  • Pilotin tavoitteena on luoda etäkuntoutukselle toimintamalli ikääntyneiden palveluihin.
  • Etäkuntoutuksen avulla halutaan lisätä asiakkaille kuntoutuksen joustavuutta, saatavuutta, saavutettavuutta sekä yhdenvertaisuutta.
  • Vertaistuki ja yhteistyö toisten organisaatioiden kanssa ovat olleet avainasemassa etäpalveluiden kehittämisessä.