Sata-alueen laskun voi saada nyt digipostina, e-laskuna tai paperisena
Satakunnan hyvinvointialue on ottanut käyttöön digipostipalvelu Kivran. Käyttöönoton tavoitteena on kustannussäästöt ja toimitusnopeuden sekä turvallisuuden lisääminen laskujen toimitukseen.
Kivran rinnalla säilyvät vanhat tutut e-lasku sekä OmaPosti.-
– Tarjoamalla asiakkaille erilaisia digitaalisia palveluita kirjepostin ja laskujen vastaanottamiseen sähköisesti pyrimme saavuttamaan merkittäviä kustannussäästöjä ja vähentämään paperilaskujen toimittamisesta syntyviä ympäristöhaittoja, kommentoi talousjohtaja Jyrki Vatanen.
Digipostina sähköisesti toimitetut laskut edullisempia ja nopeammin perillä
Sata lähettää vuosittain yli puoli miljoonaa laskua, joista noin 70% toimitetaan edelleen paperikirjeinä.
Perinteisten paperilaskujen ja kirjeiden toimittaminen on hyvinvointialueille kallista ja tavoittaa asiakkaan hitaasti. Paperin, postituksen ja käsittelyn kustannukset nousevat varsin usein yli euroon per lähetys. Sen sijaan sähköisenlaskun toimittamisen kustannukset jäävät vain murto-osaan paperikirjeiden kustannuksesta ja ovat perillä vastaanottajalla viivytyksettä.
Sähköisten laskuttamisen kanavien avulla Sata pystyy vähentämään laskujen toimittamisesta syntyviä kuluja huomattavasti, tarjoten samalla asiakkailleen sujuvampaa laskujen ja muiden dokumenttien hallinnointia sähköisesti.
– Säästetyt kustannukset voidaan siten käyttää terveyspalveluiden kehittämiseen ja palveluiden parantamiseen. Sähköinen laskutus on kustannustehokkuuden lisäksi myös nopeampaa ja luotettavampaa, kommentoi Vatanen.
Ympäristöystävällisyys ja palvelun helppokäyttöisyys asiakkaille tärkeinä kriteereinä
Digipostipalveluiden käyttöönotto tukee myös Sata-alueen ympäristötavoitteita. Sähköisten laskujen lähettäminen vähentää paperinkulutusta ja postiliikenteestä syntyvää hiilijalanjälkeä. Tämä on merkittävä askel kohti kestävämpää toimintaa ja vähähiilistä yhteiskuntaa. Sähköinen viestintä on ekologisempi vaihtoehto, joka auttaa suojelemaan luontoa ja vähentämään jätteen määrää.
Kivra ja Omaposti ovat kuluttajille ilmaisia, helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluita, jotka tarjoavat käyttäjilleen mahdollisuuden vastaanottaa ja arkistoida laskuja ja muita tärkeitä dokumentteja sähköisesti. Palveluiden avulla kuluttajat voivat hoitaa laskunsa nopeasti maksuun ajallaan, ilman pelkoa tärkeiden asiakirjojen katoamisesta tai huijausviesteistä.