Satakunnan hyvinvointialueen asiakkaat arvostavat sote-ammattitaitoa ja ystävällistä kohtaamista
Satakunnan hyvinvointialueelle saapuneiden asiakaspalautteiden pohjalta voidaan todeta, että satakuntalaiset kokevat palvelut suurimmalta osin vähintään hyväksi tai erinomaiseksi. Asiakaspalvelupäällikkö Mari Viljanen-Peuraniemi toteaa, että pääosin avoimissa palautteissa hehkutetaan sote-ammattilaisten raudanlujaa ammattitaitoa. Asiakkaat ovat useimmiten tyytyväisiä saamaansa palveluun, tämä tiivistyy muun muassa viikolla 37 saadussa palautteessa. ”Kaikki sujui niin hyvin. Kiitollinen olo täydellisestä hoidosta ja siitä, minkälaista palvelua saamme Suomessa!”
Hyvinvointialue kerää tällä hetkellä asiakaspalautetta Satasairaalasta tekstiviestillä ja koko hyvinvointialueelta sata.fi -sivuston kautta. Vuoden 2024 aikana palautteita on kertynyt 10 534 kappaletta. Tekstiviestipalautteen antaneista 83 % suosittelisi saamaansa palvelua läheiselleen ja yleisarvosanaksi palveluista oli annettu 4,6/5 (keskiarvo). Sata.fi -sivuston kautta tulleista palautteista 64 % vastanneista suosittelisi läheiselleen saamaansa palvelua ja yleisarvosanaksi palveluille annettiin 3,9/5 (keskiarvo). ”Yleisesti verkkosivujen kautta tullut palaute on hieman kriittisempää kuin tekstiviestillä annettu palaute.” Toteaa Mari Viljanen-Peuraniemi.
Satakuntalaisten kokemukseen saamastaan palvelusta tai hoidosta vaikuttavat erityisesti henkilökunnan asiantuntevuus, turvallisuuden kokemus sekä palveluiden sujuvuus. Satakunnan hyvinvointialueen asiakaspalvelupäällikkö Mari Viljanen-Peuraniemi korostaa, että etenkin kohtaamisella ja vuorovaikutuksella on suuri merkitys asiakkaan kokemukseen saamastaan palvelusta. Tätä kuvastaa hyvin asiakkaan antama palaute: ”Minut kohdattiin kiireettömästi ja ystävällisesti. Kysymyksiini vastattiin selkeästi ja jatkosuunnitelmat sovittiin yhdessä kanssani.”