Kummone paat? – Monitoimivene Catari valmiina lähtöön
Satapelastuksen meripelastukseen saatiin toivottua vahvistusta Catarin rantautuessa Rauman meriasemalle toukokuussa 2024.
– Catari-monitoimivene soveltuu pelastuslaitoksen monipuolisiin tehtäviin kuten meripelastamiseen, saaristosammutukseen ja potilaskuljetuksiin mantereelle, asemamestari Marko Toivio sanoo.
Catari parantaa Sata-alueen pelastusvalmiutta kolmen muun aluksen kanssa. Catarin ohella pelastustoimiin osallistuvat öljyntorjunta- ja kuljetusalukset Wilkk ja Flota sekä nopeakulkuinen Leila.
– Valmiuteen kuuluu, että meillä kussakin vuorossa on kaksi sukeltajaa ja kaksi alusten kuljettajaa, joilla on kotimaan liikenteen laivurintutkinto. Henkilöstöllä on uuden Catarin käytöstä hyviä kokemuksia.
Ensisijaisesti uusi Catari-vene on tarkoitettu öljyntorjuntahenkilöstön ja -kaluston kuljettamiseen, mutta se soveltuu öljypuomien ankkurointiin, hinaustehtäviin, pelastustehtäviin, sukellustehtäviin sekä potilaan kuljettamiseen.
Veneen runkotyyppi on symmetrinen katamaraani, joka takaa hyvän vakauden ja huomaamattoman liukukynnyksen. Läpikuljettava ohjaamo ja runko ovat alumiinirakenteisia. Veneen runkopituus on 9.95 m ja leveys 3,4 m. Suomessa valmistetun veneen paino on 4 500 kg. Maksiminopeus on 38 knots. Vauhtia pitävät kaksi 200 hevosvoiman moottoria.
Friski myättuult!