Tahdistinhoidon etäseuranta täydentää polikliinista rutiiniseurantaa ja parantaa potilasturvallisuutta
Sydämentahdistin turvaa sydämen rytmin. Tärkeä osa tahdistinhoitoa on asianmukainen seuranta sydänpoliklinikalla, ja seuranta voidaankin toteuttaa osin tai jopa kokonaan etänä. Etäseuranta mahdollistaa asiakkaan sydämen rytmin jatkuvan ja vaivattoman seurannan ilman, että asiakkaan tarvitsee käydä usein vastaanotolla.
─ Etäseuranta on langaton järjestelmä, joka siirtää tietoa sydämen toiminnasta ammattilaisten tarkasteltavaksi, kertoo tahdistinpoliklinikkamme vastuuhoitaja Ulrika Karismaa.
Etäseurannan piirissä oleva asiakas saa kotiinsa laitteen, joka muodostaa etäyhteyden tahdistimeen potilaan huomaamatta ja lähettää rekisteröidyt tapahtumat sairaalan järjestelmään. Laite on hyvä sijoittaa esimerkiksi yöpöydälle, jolloin tiedonsiirto tapahtuu säännöllisesti yöaikaan.
Etäseurannan avulla on mahdollista havaita esimerkiksi rytmihäiriöt ja saada tietoa tahdistimen virrankulutuksesta. Asiakkaan ei tarvitse itse tuntea tahdistimen toimintaa tai tulkita toiminnasta saatuja tietoja, vaan tiedot siirtyvät luotettavasti ja turvallisesti asiantuntijamme tarkastettavaksi.
─ Puramme raportit joka arkipäivä ja olemme tarvittaessa asiakkaaseen yhteydessä, Karismaa kertoo.
Etäseuranta lisää potilasturvallisuutta, sillä sen avulla voidaan havaita potilaan hoitoon vaikuttavia asioita myös varsinaisten vastaanottokäyntien välillä. Etäseurannan avulla osasta tai jopa kaikista rutiinikontrolleista voidaan luopua.
─ Etäseuranta on riskitön ja huoleton tahdistinhoidon seurannan keino ja se soveltuu lähes kaikille, Karismaa tietää.
Etäseurantalaitteita on olemassa erilaisia, uusimpana myös puhelimeen ladattava etäseurantasovellus. Suunnittelemme jokaisen hoidon ja seurannan yksilöllisesti asiakkaan tilanteen mukaisesti.
Tällä hetkellä tahdistinhoidon etäseurannan piirissä on noin 800 asiakasta Satakunnan alueella ja määrä lisääntyy jatkuvasti.