Siirry sisältöön

Hoidon tarpeen arviolla pyritään takaamaan jokaiselle oikea-aikainen hoito

Uutinen

Satasairaalan päivystyksessä jokaiselle omatoimisesti hoitoon hakeutuvalle asiakkaalle tehdään hoidon tarpeen arvio. Hoidon tarpeen ja sen kiireellisyyden arviolla pyritään tunnistamaan ne asiakkaat, joiden terveys tai henki voi olla välittömässä vaarassa.
─ Tärkein tehtävämme on tunnistaa ja hoitaa henkeä uhkaavat tilanteet, toteaa päivystyksen ylilääkäri ja vastuuyksikön päällikkö Kirsi Luojukoski.

Käytännössä jokaisen omatoimisesti päivystykseen hakeutuvan tilanne arvioidaan tapauskohtaisesti sosiaali- ja terveysministeriön laatimia kiireellisen hoidon perusteita noudattaen – myös silloin, kun arvioon on ohjattu jostakin muusta terveydenhuollon organisaatiosta, esimerkiksi 116117 Päivystysavusta.

Sairaanhoitaja haastattelee jokaisen päivystykseen hakeutuneen asiakkaan, ottaa tarvittavia mittauksia sekä tekee päätöksen siitä, onko häntä syytä tutkia päivystyksellisesti vielä tarkemmin vai voidaanko hoito toteuttaa esimerkiksi omalla terveysasemalla.
─ Emme käännytä asiakkaita, vaan teemme hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvion, Luojukoski täsmentää.

Arvio ei perustu mututuntumaan, vaan sen tekemisessä käytetään karttuneen kokemuksen lisäksi määriteltyjä arviointimenetelmiä.
─ Meillä on olemassa tietyt mittaristot ja protokollat, joiden perusteella laadimme kiireellisyysarvion.

Hoidon tarpeen arvio ei aina johda päivystykselliseen lääkärin arvioon, sillä usein sairaanhoitajan toteuttama hoito ja kotihoito-ohjeet riittävät. Tarvittaessa sairaanhoitaja voi konsultoida lääkäriä hoitosuunnitelmasta ja hoito voidaan toteuttaa usein myös omalla terveysasemalla lähipäivien aikana.

Jos harkitset lähtöä päivystykseen, soita aina ensin maksuttomaan Päivystysapunumeroon 116117 tai asioi sähköisesti Omaolo-palvelussa.

Sähköiset palvelukanavat löydät helposti osoitteesta sata.fi.