Kotiin vietävät ateriat jatkossa saman laatuisia ja hintaisia kaikille asiakkaille
Hyvinvointialueella yhtenäistetään kotiin toimitettavaa ateriapalvelua. Helmikuun alusta ateriapalvelua yhtenäistetään ja jatkossa asiakkaat saavat ruoan kotiinsa samaan hintaan samoilla käytänteillä asuinkunnasta riippumatta. Poikkeuksena on Eurajoki, joka siirtyy vasta 1.1.2025 Kotipalvelu Mehiläisen asiakkaaksi. Satakunnan hyvinvointialueella on noin tuhat kotona asuvaa asiakasta, joille toimitetaan ruoka ateriapalveluna.
– Asiakkaat ovat pääsääntöisesti kotihoidon asiakkaita, joiden ateriapalvelun myöntämisen kriteerit käsitellään tapauskohtaisesti, kertoo kotiin annettavien palvelujen vastuualuejohtaja Pirjo Rehula.
Jatkossa koko maakunnan kotiin vietävät ateriat tuottaa ja toimittaa Kotipalvelu Mehiläisen Ateriaali. Mehiläinen on vastannut Satakunnassa Porin alueen ateriapalvelusta aiemmin jo kahden vuoden ajan. Vuonna 2023 pidettyyn kilpailutukseen ei osallistunut yhtään satakuntalaista yritystä.
Asiakkaalla valinnanvaraa makunsa mukaan
Kotiin kuljetettavat ateriat täyttävät valtakunnalliset ikäihmisen ravitsemussuositukset. Ruoka-annokset sisältävät pääruoan, jonka lisukkeena on kasviksia sekä jälkiruoan. Aterian hinta asiakkaalle on aina 8 euroa sisältäen ateriakuljetuksen.
Asiakkaalla on mahdollisuus valita ruoka-annokset kuuden viikon välein vaihtuvasta listasta. Päivittäin on tarjolla useampi kuin yksi pää- ja jälkiruokavaihtoehto. Asiakas voi valita listalta ruoat oman makumieltymyksensä mukaan. Ruokalista vaihtuu kausittain sesonkien mukaan huomioiden erilaiset juhlapyhät.
– Tätä valinnan mahdollisuutta yli 60 % nykyisistä asiakkaita on käyttänyt ja palaute siitä on ollut erinomaista. Asiakkaat ja läheiset näkevät ruokalistat Mehiläisen internet-sivuilta ja asiakkaille toimitetaan myös ruokalistat kotiin, kertoo Rehula.
Jäähdytetyt ruoat turvallisia ja laadukkaita
Mehiläinen toimittaa ateriat jäähdytettyinä ja ne säilyvät seitsemän päivää jääkaapissa.
Asiakas lämmittää aterian itse mikroaaltouunissa tai uunissa. Joidenkin asiakkaiden kohdalla kotihoito voi avustaa aterian lämmityksessä, mikäli asiakkaan toimintakykynsä sitä edellyttää.
– Suurimmassa osassa hyvinvointialuetta on aiemminkin tuotu jäähdytetyt ateriat viikonloppuisin, joten jäähdytetyt ateriat eivät kaikille ole uusi asia, Rehula kommentoi.
– Jäähdytetyt ateriat takaavat aterioiden turvallisuuden, laadun ja ottaen huomioon ympäristönäkökulmat entistä paremmin.
Ateriat toimitetaan asiakkaille kerran tai kaksi kertaa viikossa. Tutut Mehiläisen ateriakuljettajat tarkistavat käynnillä asiakkaan voinnin sekä tarvittaessa vievät ateriat jääkaappiin asti. Kotipalvelun ateriat toimitetaan Satakuntaan Turusta tai Helsingistä.
Palvelusta tasalaatuista ja saman hintaista kaikille
Mehiläisen ateriapalvelu yhtenäistää kotiin toimitettujen ruokien laadun ja hinnan. Aiemmin kotipalvelun ateriat on valmistettu kuntien laitoskeittiöissä tai tai yksityisten palvelutuottajien toimesta. Myös hinnat ja kuljetukset ovat olleet vaihtelevia.
– Palvelu ei ole ollut tasalaatuista. Palvelusta syntyy myös säästöä, mutta tärkeintä on palvelun yhdenvertaisuus ja laadun tasaisuus, Rehula kertoo.
Asiakas voi jatkossakin valita valmistaako ateriansa itse tai läheisen avustamana, ostaako kaupan valmisaterioita vai tilaako aterian joltakin yksityiseltä palveluntuottajalta. Jos asiakas haluaa kotiin kuljetetun aterian hyvinvointialueen kotihoidon tukipalveluna, niin silloin sen valmistaa ja toimittaa Mehiläisen Ateriaali.
Asiakkaat kontaktoitu, tukena ateriayhteyshenkilöt
Kaikille ateriapalvelun nykyisille asiakkaille on lähetetty muutoksesta kaksi tiedotetta ja lisäksi kotipalvelun henkilökunta on kertonut asiasta. Palvelun alkaessa Mehiläinen toimittaa vielä yksityiskohtaisemman tiedotteen mm. aterioiden säilytyksestä ja lämmittämisestä.
Tiedotteessa on hyvinvointialueen ateriayhteyshenkilöiden yhteystiedot, joiden kautta aterioiden tilaukset ja peruutukset hoidetaan.
– Heiltä asiakkaat ja läheiset saavat lisätietoa palvelusta ja sen käyttöönotosta. Selvittelemme parhaillaan nykyisten ateriapalveluasiakkaiden halukkuutta jatkaa uuden palveluntuottajan aterioilla, Rehula kertoo.
Palvelusta tehdään vuosittain ateriatyytyväisyyskysely ja aiempien vuosien tulokset Mehiläisen palvelusta ovat olleet hyviä. Jatkossa kysely tehdään koko hyvinvointialueen laajuisesti.
– Ruoan maistuvuus on kuitenkin aina mielipideasia. Kokemukset järjestelystä ovat kuitenkin olleet hyviä, Rehula painottaa.