Liikkuvat palvelut tuovat avun lähelle
Satakunnan hyvinvointialueen liikkuvat palvelut tuovat avun lähelle ihmistä. Liikkuvat palvelut tarjoavat sekä päivystyspalveluita että ajanvarauksellisia palveluita. Suunnitteilla on ”hyvinvointibussi” eli pyörillä kulkeva sairaanhoitajan vastaanotto, jossa lääkäri on konsultoitavissa etänä. Tulossa on myös liikkuva näytteenotto ja suun terveydenhuolto.
– Liikkuvia päivystyspalveluja Satakunnassa on kehitetty vuosia, hyviä esimerkkejä ovat Akuutti kotikeskus ja Combilanssi® -toiminta. Liikkuviin päivystyspalveluihin kuuluvat myös ensihoito, sosiaali- ja kriisipäivystys, pelastustoimi sekä toimintaa koordinoiva Satakunnan tilannekeskus, kertoo hankekoordinaattori Mari Ranta Satakunnan tulevaisuuden sote-keskus -hankkeesta.
Akuutti kotikeskus on jaettu neljälle toiminta-alueelle. Akuutti kotikeskus 3 vastaa Pohjois-Satakunnan akuutti kotisairaalan ja palliatiivisen kotisairaalan toiminnasta. Se vastaa myös aukioloaikanaan alueen hoitolaitosten ja kotihoidon ammattilasten päivystyksellisiin konsultaatioihin.
– Sairaalatasoisen hoidon vieminen potilaan kotiin ja erityisesti saattohoitopotilaan hyvä loppuvaiheen hoito ovat Akuutti kotikeskuksen ydintehtäviä. Pohjois-Satakunnassa alueen erityispiirteenä ovat pitkät välimatkat, ja sen vuoksi autolla ajettavia kilometrejä kertyy päivästä riippuen 200–300 kilometriä tai enemmänkin, Ranta kertoo.
Tyypillinen päivä on vauhdikas ja monipuolinen
Akuutti kotikeskus 3:n aamu käynnistyy Kankaanpään Tapalan sote-keskuksen tukikohdassa. Työlista on yleensä monipuolinen sisältäen tilan arvioita, verinäytteiden ottoa, vaativien haavojen hoitoa, lääkkeiden annostusta eri menetelmin niin infektio- kuin saattohoidossa oleville potilaille.
Tyypillisen työpäivän aamukäynnillä sairaanhoitaja kohtaa infektion hoidossa olevan potilaan. Verinäytteiden ottaminen, haavan hoito, antibiootin tiputus suonensisäisesti ja potilaan tilan tutkiminen ovat hoitajan perustehtäviä. Käynnin jälkeen potilas jatkaa päivän askareita kotona, ja sairaanhoitaja kiiruhtaa seuraavalle käynnille.
Kotisairaalan lääkäri taas aloittaa päivänsä käymällä toteamassa kuolleeksi yön aikana menehtyneen saattohoitopotilaan. Tukikohta tyhjenee, kun työntekijät siirtyvät asiakkaiden luo. Päivän aikana ammattilaisten välinen vuoropuhelu ja yhteistyö toimivat saumattomasti; lääkäri saa tiedot potilaiden voinnista ja ottaa kantaa hoitoihin.
Iltapäivällä vuorovastaavan hoitajan puhelimeen tulee puhelu hoitolaitoksesta, jossa iäkkäällä henkilöllä on kuumetta ja yleiskunto huonontunut. Hoitolaitoksen hoitaja on jo mitannut potilaan peruselintoiminnot. Sairaanhoitaja konsultoi lääkäriä, tekee akuuttikäynnin, jossa selvitetään potilaan vointia, ottaa lääkärin määräämät näytteet ja kuljettaa ne sote-keskukseen, josta ne lähtevät laboratorioon tutkittavaksi.
Tukikohdassa sairaanhoitaja ottaa vastaan kotisairaalan potilaan, joka tulee sovitusti hakemaan antibioottitiputuksen. Samalla lääkäri käy katsomassa potilaan voinnin ja keskustelee jatkohoidosta.
Tukikohdassa puhelimet soivat ja ohjeita annetaan pitkin päivää niin saattohoitopotilaan omaiselle kuin palvelukodin- ja kotihoidon hoitajille. Kaikilla on oma roolinsa ja töissä puhalletaan yhteen hiileen. Myös tilausten tekeminen ja seuraavien käyntien tarvikkeiden keräys kuuluvat toimistolla tehtävään työhön. Kirjaukset tehdään yhteiseen potilastietojärjestelmään, josta myös päivystävä mobiililääkäri Porissa saa saman tiedon. Päivä jatkuu kotikäynnille saattohoitopotilaan luokse ja vuoro vaihtuu toimistolla kuulumisten ja raportoitavien asioiden merkeissä.